Artikler

Frode Johansen Plateomslag

Frode Johansen: «Ellers så er alt det samma her»

Frode Johansen sier det veldig greit sjøl i introduksjonen til hans nyeste CD – den femte i rekken forøvrig: «Jeg har to indre motivasjoner – 1: Å si noe om hvordan det er å være meg akkurat nå, 2: Å ta vare på norsk visetradisjon sånn som jeg liker den». Og dette klarer han med glans.... Les mer…
Merlin's Cave

På bakrommet med Sandy Denny og Dave Swarbrick

Vår faste petit-skribent Pt (alias Per Gunnar Bjørholt) fikk oppleve en bakromskonsert med to av folkrockens største legender, Sandy Denny og Dave Swarbrick fra Fairport Convention på en liten pub nord i London i 1973. Her forteller han for første gang om det uventede møtet!... Les mer…
Michael Wiehe pressebilde

En pratstund med Mikael Wiehe

Med sin stora låtskatt och sitt tydliga politiska engagemang har Mikael Wiehe länge varit en stark ikon i den nordiska musikvärlden. Visor fick en pratstund med den skånske artisten om både det ena och det andra, men främst om visor, politik, förebilder och danskhet kontra svenskhet. ... Les mer…

Rebeller i 27 år: VAMP erobrer Norge

Haugesund-gruppa Vamp skapte furore allerede med sitt debutalbum da de vant Spellemannprisen i 1993 i klassen Visesang. De siste tjue år har de vært ett av Norges 8–10 mest populære band, og nå er de på nytt ute på mega-turné landet rundt med konserter for fulle hus. VISOR møtte dem på Lillestrøm Kultursenter.... Les mer…
Fra Stavern

Sett fra et musehull

I populærmusikkens mangfold fortoner visegenren som ei grå mus i mediene.  Da visebølgen skylte over den vestlige verden på slutten av det forrige årtusen, var musa mer synlig. Nå kan man av og til få inntrykk av at visedyret befinner seg inne i sitt lille mørke musehull. Les mer i denne Pt-petit'en av Per Hunnar Bjørholt…... Les mer…
Odd og Vegas blogggforside

Jæren, Jan Eggum og visefolket

Jæren viseklubb arrangerte låtskriverseminar på Ogna - Helgåleiren, for andre år på rad, helgen 15.–17. juni 2018. Låtskrivere valfartet fra Østlandet, Sørlandet og Vestlandet. Noen hadde, som oss, deltatt på fjorårets låtskriverseminar og blitt "frelst". I år var fokus fremførelse på scenen, hva det betyr å være låtskriver og artist samt å utvide vår verktøykasse som tekstforfatter.... Les mer…
Bengt Sändh

Bengt Sändh: Biltjuv, likbärare, författare…

Biltjuv, mentalvårdare, grovarbetare, likbärare, låssmed, hamnarbetare, tryckerilärling, byggnadsarbetare, skyltdockstillverkare, bonddräng, scenarbetare, smed, svetsare och toalettstolstillverkare – och författare. Han har kallats visans buspojke och är ett av den svenska visans främsta namn sedan snart sex decennier. ... Les mer…
Ingvild Homme

Ingvild Homme: Troverdighet, sårbarhet og musikalsk kontroll

Bjørn Eidsvåg sa etter å ha lyttet til musikkken hennes: «En stemme som oser troverdighet, sårbarhet og musikalsk kontroll, og låtene er skjøre og vakre. Dette skiller seg ut fra mengden og har en helt egen karakter og en tydelig signatur». Ingvild Homme har vært på flere mindre turnéer både med band og i duoformatet, som hun trives godt i. Men plate har det altså ikke blitt før nå.... Les mer…

Pt-Petit: Et vitnesbyrd

Jeg ble frelst som tenåring hjemme i stua i Krabberødstrand. Siden har jeg vært troende. Men det var ikke en av de mange svartkledde emissærene som skarret og rekte omkring i Telemark på tidlig 60-tall, som brakte meg inn på den smale sti. Det var et innslag i NRK. Og det var den irske visegruppa The Johnstons som tente ilden i mitt hjerte.... Les mer…
Initiativtakerne til No.13

No.13: Kampen trenger et soundtrack

Det er noen år siden plateselskapet Mai forsvant, musikkformidleren som fremmet musikk fra venstresida og fra folkelige bevegelser som Nei til EU. Særlig kjent for artister som Vømmøl Spelemannslag, Stavangerensemblet, Tramteatret, Halvdan Sivertsen og mange fler. Nå har to unge «gründere» satt i gang et nytt selskap i samme ånd, No.13.... Les mer…
Vamp på scenen

VAMP uten sjangergrenser

"La la la"… Du venter deg kanskje ikke så mye av et album med en sånn tittel. Hvor feil kan man ta. Dette albumet låter nesten «sakralt», enkelte melodier føles inspirert av norsk salmetradisjon (svært positivt i mine ører), og selv om de fortsatt er frekke og utagerende i 2–3 låter, står det for meg som en mer typisk «viseplate» enn den forrige. ... Les mer…