Det er overraskende at at Vømmøl med Hans Rotmo i det herrens år 2019 gjenoppstår fra de døde med ny plate. Vømmøl Spellmannslag ga ut platene Vømmøl’n (1974), Vømlingen (1975) og Vømmølåret (1984). I 1974 da bandet ga ut sin første plate traff de på mange måter tidsånden som preget vårt land.

Ketil Edmond Fjeld

Det blåste en venstreekstrem bris på slutten av 70-tallet, og visebølgen skyllet over landet. De to første Vømmølplatene ble en kommersiell suksess og solgte henholdsvis 50- og 60 000 eksemplarer. 

Visetekstene skildret livet og ulike problemer folket i utkant-Norge måtte stri med. Folk flyttet fra Vømmøldalen og ned til nabokommunen i sør, Porselen (utpekt som vekstsenter med Europavei og industri), og kommersielle krefter truer stadig med å utrydde vømmølkulturen. Vømmølplatene kan ses på som et tegn på utviklingen på venstresida i Norge fra 70-åra og utover det tidlige 80-tallet. En i marxistisk betydning klassebevisst holdning kommer til uttrykk. Bandet ga ut platene på plateselskapet MAI, der overskuddet gikk til finansiering av andres plateutgivelser som ikke solgte så godt. 

Pressebilde

Musikerne på Vømmøbuen. Foto: Nama.

Visebølgen fra 70-tallet har for lengst stilnet, men et nytt opprør (hvis en kan kalle det for det) er kommet i gang anført av Senterpartilederen: Perifiri mot sentrum gjør at Rotmo også i dag klarer å fange tidsånden. Denne plateproduksjonen – nesten 50 år etter at Vømmøl-eventyret starta – er en hyllest til Vømmølfestivalen som er basert på dugnad, der hvem som helst kan varte opp med hva som helst av ideer og kostymer og ikke minst doninger. Plata markerer festivalens 25-års jubileum.

Musikken til Rotmo følger samme spor som med Vømmøl Spelmannslag, her er det folkelig og man føler seg hensatt til et grendehus i Trøndelag med et publikum som har tatt et par kopper med karsk. Men det hele kler platen, og man blir på en måte i godt humør når en hører den. 

Jeg tror ikke denne nye platen til Hans Rotmo kommer å bli den suksessen som Vømmølplatene ble på 70-tallet. Til det er nok tiden reist fra Rotmo. Men jeg er helt sikker på at gamle Akp’ere og Senterpartimedlemmer kommer å mimre og kose seg godt over platen, og ikke minst kommer ungdom på bygdene til å like den nye platen. Jeg tror også at Rotmo kan leve med at cafegjestene på Grünerløkka i Oslo neppe kommer å omfavne ham. Beste spor er uten tvil Vømmølhymnen, her er Rotmo i sitt ess både musikalsk og tekstmessig.

Rotmo legger ut på Norgesturne som starter i Verdal 31. mai.

Vømmølbasen og Porcelen Band: Vømmølbuen
Porcelen Records

Publ. 1. juni 2019.

Annonser