Tidligmusiker Rolf Lislevand er ute med et soloalbum viet 1600-tallskomponistene Robert de Visée og Francesco Corbetta. Her møter vi Lislevand kun med barokkgitar og theorbe. En nytelse å lytte til.

Per Jakob Skaanes

Rolf Lislevand spiller tidlig-musikk, barokk- og før-barokk musikk. Her gir det mening kun å skrive Rolf Lislevand, for albumet er en ren soloutgivelse. Han spiller alene, enten på barokk-gitar eller på therobe. Albumet er produser av Manfred Eicher i Luganos Auditorio Stelio Molo studio i Italia.

Det er fascinerende med instrumentene, klangfargene deres og de rene og “enkle” harmoniene av få stemmer, selve komposisjonene og melodiene i denne musikken. Samtidig er den så elegant fremført av Rolf Lislevand på theorbe og  barokkgitar – sjekk ut denne lenka!! Mens barokkgitaren er klar og luftig i klangen, fra de øvre sfærer, er theorben mer mørk og dyp, jordisk.

Viser.no har også omtaler av andre utgivelser med tidligmusikk av Lislevand, Diminuito og Scaramanza. Her har jeg skrevet mer om tidligmusikk og instrumenter i tidligmusikk. I tillegg er det noen lenker til intervjuer med Lislevand om autentisitet og historiske røtter i fremføring av tidligmusikk.

La Mascarade

Tittelen på dette albumet kan henspeile på ulike fremtoninger musikken kan ha. Den kan ikle seg en maske og fremstå som noe annet enn “det” den er: “an appearance is not the true face. Any statement is to be understood on a second level…. Everything is a game of masks, a mascerade, a parade of characters hiding their real identities. The music and the music’s characters do not have real faces, only masks”, skriver Lislevand i heftet til CDen, eller i liner notes, som det heter på new norsk. På La Mascarade fremfører Lislevand musikk komponert av Francesco Corbetta (ca. 1615–1681) og av hans student, Robert de Visée (ca. 1655-1732/3) som blant annet ble Solkongen, Ludvig den XIVs theorbeist og barokkgitarrist. Corbetta var også en høyt skattet musiker. Det sies at han virket ved hoffet til Charles II i england og etterlot seg hele hoffet entusiastisk spillende på barokkgitar da han omsider forlot dem. I heftet som følger med CDen har Lislevand skrevet høyst lesverdig om fremføring og omgivelser for tidligmusik.

Lislevand er professor i tidligmusikk ved Staatliche Hochschule für Musik i Trossingen, Tyskland. Han er også tilknyttet Gitar- og luttseksjonen ved Universitetet i Agder. Han har i en årrekke arbeidet med tidligmusikk og samarbeidet med de dyktigste utøverne på feltet. Det er en ekstra eleganse og et uttrykk i hans inspillinger. Jeg gleder meg hver gang jeg kan sette meg ned med disse albumene. Men man må være litt i riktige stemningen, for det kan bli litt ensformig og spinkelt med relativt enkle arrangementer fremført på et enkelt strengeinstrument.

La Mascarade er tilgjengelig på Tidal og andre strømmetjenester.

Rolf Lislevand: La Mascarade. CD. Utgitt på ECM 2016.