Nytt Garageband: Folkeopptakeren er blitt mer brukbar

Dingseguide logo

I forbindelse med lanseringa av iPad generasjon 3 kom det også en lenge etterlengtet oppdatering av Garageband for iPad, programmet for dem som vil jobbe med musikk men ikke lydteknikk. Vi har tidligere omtalt den på viser.no, og den største innvendingen da var mangel på redigeringsmuligheter. Det har de nå gjort noe med.

Øyvind Rauset

micDen første utgaven av Garageband var en revolusjon i seg selv og viste helt nye måter å bruke et pekebrett på. Men når man begynte å jobbe med det, så man fort begrensningene. Det gikk fint å teste ut instrumenter og lage kjappe innspillinger, men skulle du gjøre mer detaljerte endringer enn flytting av spor, måtte du eksportere fila til laptop’en og ta det videre derfra.

Jeg hadde f.eks laget en kul bassgang med ståbass-instrumentet ved å trykke på strengene, men på én tone hadde jeg trykka for hardt, så tonekarakteren ble annerledes enn resten (som det også blir på en bass om du drar ekstra hardt til), og da sto valget mellom å spille inn på nytt eller vente til jeg fikk slått på mac’en og åpna Garageband der for å dra ned anslaget på den ene tonen.

Men ikke nå lenger. Den nye Garageband for iPad/iPhone har mye nytt på vaskeseddelen, og det jeg liker best, er at du endelig kan peke på sporet og redigere tonene enkeltvis i en slags pianorull, akkurat som i Logic og Cubase. Det er som et noteark, men mer intuitivt: Lange toner har lengre streker enn korte toner. (Teksten fortsetter under bildet.)

Toneredigering i Garageband for iPad

Som en pianorull fra gamle selvspillende pianoer. Lange toner har lange streker. Her har jeg klikka på en tone og fått opp redigeringspaletten for den. Trykk på “Anslag”, så kommer det opp en volumkontroll der du drar sidelengs for å justere mens tonen går i loop med den styrken du er på. Kult, det mangler i Cubase….

Endring av toner

Du peker på tonene og flytter dem opp og ned, fram og tilbake, og hele tiden spiller instrumentet tonen i bakgrunnen så du hører når du treffer riktig. Peker du helt til høyre på tonen får du endre lengden. Du kan også fjerne eller legge til toner ved å holde en finger på den røde blyantknappen oppe til venstre mens du klikker på pianorullen med den andre hånda, eller du kan skyve knappen til høyre for å låse den om da skal gjøre mye.

Om du klikker på en tone, dukker det opp en “kopier/lim”-palett der du også kan justere anslaget. Du kan jobbe med flere toner samtidig ved å holde en tone inne og klikke på flere – da vil endringene vil gjelde for alle de du har markert. – Ah, dette ville redda den bassgangen jeg beskrev over (du synes sikkert jeg er lat som ikke bare spilte den inn på nytt, men den var veldig komplisert)!

En liten finesse: Om du endrer anslagsstyrke (velocity) på en gruppe toner toner, vil den innbyrdes ulikheten beholdes. Så om de tre første var lave, de tre neste høyere, blir alle skalert opp, men beholder den dynamiske forskjellen seg imellom.

Også for gitar: Om sporet du jobber med er spilt inn med et virtuell gitar, kommer det opp en gitarhals med bånd på venstre side istedenfor pianotangenter. Snedig. Det samme om du jobber med rytmeinstrumenter der forskjellige trommer, cymbaler o.l. ligger på hver sin midi-tone – da får du se bilde av instrumentet ved den linja den ligger på. Du kan også peke på en tromme og få en test av lyden på den før den legges inn i låta.

En liten detalj jeg savnet, er en soloknapp i redigeringsvinduet (slik du har i Cubase og Logic) for å høre kun det sporet du jobber på. Du kan selvsagt gå ut av redigeringsvinduet og velge solo fra sporoversikten, men en soloknapp i “pianorullen” ville spart en slik omvei. Det kommer vel i neste utgave…

Strykermodul med strengerNytt: Strykere

Andre nyheter er flere virtuelle instrumenter som “smartbass” og strykere (enkeltvis eller som helt orkester). Denne har mange muligheter som trengs for å gjengi “naturlig” stryk med buestrøk, stakkato (korte/”sinte” strøk) og pizzicato (klimpring på strengene), noe som ofte mangler i større stryk-plugins til høy innkjøpspris. Om du bruker eksternt tangentbord koblet til med iPad’ens kameraplugg (“Camera connection kit” som koster 229 kr og virker for mange USB-ting), kan du variere buestrøk og klimpring med modulasjonshjulet: Vri det i bånn for strøk, midt på stakkato og øverst gir pizzicato – det gjør det lettere å jobbe med varierte buestrøk. Ett tips: bruk gjerne cello og bass til stryk, men styr unna fele- og bratsjgruppene. De låter ikke bra, bortsett fra med pizzicato.
Det er også kommet et sampler-instrument for å spille inn toner som kan gjengis via tangenter etterpå. Det krever litt tålmodighet, men kan gi morsomme lydvariasjoner.

Sammenslåing av spor

Orkestermodus

Den nye orkesterfunksjonen gir mulighet for å prøve ut strykere – instrumentgrupper eller et fullt orkester. Og du kan variere mellom pizzicato og varierte buestrøk: klikk gir pizzicato, stryk langs “pinnene” gir strøk. Lettere enn på store orkester-samplere til tusenvis av kroner. Den kan også settes til å spille automatisk, men det blir jo litt “juks”.

Track Merge: Garageband for iOS har fortsatt en begrensning på maks 8 spor (de kunne sikkert økt til 16 nå, men da ville det gitt trøbbel for den eldste iPad’en). 8 blir fort fullt, det vet alle som har hatt en 8-spors båndopptaker. Men nå kan du velge flere spor og slå sammen til ett, så får du mer plass. Det som skjer, er at programmet lagrer den gamle versjonen og lager en ny med de valgte sporene sammenslått. Skulle du senere angre (du hører plutselig at ett instrument ble for svakt i forhold til de andre på samme sporet), kan du gå tilbake til den gamle versjonen og prøve på nytt.

Samspill og deling

En annen nyhet er samspill: Med det nye “Jam Session”-moduset kan du spille sammen med opptil 3 andre iPad’er over WiFi (eller bluetooth om du mangler nettverk) og lage musikk i fellesskap. Om dere f.eks er tre som vil spille sammen, må en klikke på Jam Session-knappen. Dette blir “lederen” for bandet og blir den som avgjør toneart, tempo og får de andres bidrag inn på skjermen. De andre klikker også Jam, og velger “lederens” iPad som kilde. Så er det bare å sette igang. Du kan også velge lydopptak istedenfor virtuelle instrumenter, husk bare på å skru av metronomen så den ikke kommer med på opptaket!

Lyden fra hver spiller kommer fra hver iPad, du får ikke inn de andres lyd på din egen. Så øretelefoner er det liten vits i. Når dere er ferdig med sangen, kommer opptakene inn på lederens skjerm og kan lagres. Så kan dere gjerne dubbe oppå dette igjen, men det blir altså maks 8 spor.

Deling: Når du er ferdig med ditt storverk og går ut i det ytre vinduet som viser alle sangene dine, kan du peke og holde på din nye sang til alt begynner å skjelve. Da kommer delingsknappen opp, og der kan du sende sangen direkte til Facebook, Youtube, SoundCloud eller din egen iMovie om du vil ha musikken til en film du har tatt opp. Pluss iTunes, som før – da får du velge mellom ferdig lydfil eller en Garageband-fil du kan jobbe videre med på en større maskin. Eller du kan maile den til deg selv eller andre. Nytt er også en iCloud-knapp, for raskt å dele låta med andre i-dingser.

Ny iPad 3 eller fjorårets? Spiller ingen rolle.

Den nye iPad’en kom til Norge i slutten av mars 2012 og koster det samme som forgjengeren, selv om skjermen har fått 4 ganger høyere oppløsning. Samtidig er iPad 2 gått ned med 900 kroner, den billigste WiFi-utgaven med 16 GB minne ligger nå på 2990. Og den er helt utmerket til musikk og lydopptak – selv om jeg vil foretrekke 32 GB minne om man skal laste ned mange programmer og spill. (Oppdatering: Siden jeg skrev dette, har jeg kjøpt en iPad 2 med 900 kroner avslag. Mange epleforhandlere har de gamle på lager ennå en stund.) Ikke kjøp versjon 1, derimot – den går fortsatt greit (og ca 10% raskere med iOS 5.1 som kom i mars), men blir nok for treg til store lydopptak etter som programmene stadig vokser og krever mer.

Om iPad er i ferd med å bli «folkebrettet», så er Garageband langt på vei den nye «folkeopptakeren». Apple har åpenbart lagt enorme ressurser ned i noe som jeg egentlig ville tenkt på som et nisje-prosjekt, men de vasser jo i penger for tida (og det skal bli hardt for andre å kontre det på en god stund). De vil kanskje bevise at pekebrett kan brukes kreativt, ikke bare til nettsurfing og mediakonsum.

Konklusjon:

Nå er Garageband for iPad endelig modnet så mye at det kan brukes som et selvstendig komposisjonsverktøy og ikke bare for inspirasjon og idéutkast. Og app’en virker fortsatt på den eldste iPad 1, om enn litt tregt til tider (det var forresten på den jeg skrev dette).

Jeg håper at gode opptaksprogrammer også skal komme for Android og Windows Phone, men inntil Yamaha/Cubase, Avid eller andre store aktører kommer på banen, ser det spinkelt ut. Open source-prosjektet Audacity er et flersporsprogram laget for både Windows, Mac og Linux, så derfra kan det kanskje dukke opp en Android-versjon snart?

Garageband 1.2 for iOS. Kan brukes på iPad og iPhone 4/4S og iPod Touch (3. og 4. generasjon). Lastes ned fra App store. Pris: 35 kroner, gratis for dem som har fjorårets versjon. Prisen på iPad er også gått ned: iPad 2 koster nå fra 2.990 for WiFi-versjonen (16 GB), iPad 3 vil koste det samme som før: 3.790kr for 16 GB-utgaven med WiFi, 4.590 om man går for 32 gigabyte. 3G trenger du ikke til musikk.

Filed under: Artikler, Dingseguiden. Bookmark the permalink.

Skriv en kommentar