Øyonn Groven Myhren: Gullveven

Kvedaren Øyonn Groven Myhren fra Telemark er ute med en ny CD, med tittelen Gullveven. Navnet skriver seg fra en ballade som heter Grisilla og gullveven. Groven Myhren er en respektert kvedar og hun har vunnet landskappleiken flere ganger. Hun har dessuten spilt inn flere plater med ulike besetninger, foruten sine soloprosjekter har hun laget to flotte plater med gruppa Dvergmaal, Dvergmaal-hjemmeside, og albumet Nivelkinn sammen med Odd Nordstoga.

Per Jakob Skaanes

På Gullveven har Øyonn Groven Myhren samlet sammen et knippe vakre folkeviser og middelalderballader. Mye av materialet hun bruker er tilgjengelig i tekstbasen Ballader i Norge. Hun har lært mange av balladene fra morssiden i familien sin, og av Hagny Huso fra Gugard-tradisjonen. Det er i all hovedsak materiale fra Vest-Telemark Groven Myhren presenterer på Gullveven.

I fremføringen av balladene er det lagt vekt på “autentisitet” i den forstand at hun fremfører mange av balladene a capella, dvs. uten akkompagnement. Andre har hun arrangert forsiktig og akkompagnerer med lyre som gjerne er stemt med en alderdommelig temperering slik at den i større grad kan kle Myhrens sang med “den gamle slengen” som man gjerne sier. Hun synger med naturtoneskala eller folkemusikktonalitet.

På tittelsporet Grisilla og gullveven akkompagner hun seg på lyre med stålstrenger med et lyrisk spill til en melodi som er ganske fremmedartet for gjennomsnittlige “ører”.

Lyren er stemt på et lyrestille som forutsetter andre intervaller enn vanlige halvtone-/heltonetrinn. Dette er litt uvant for mange ører, men når man blir vant til det, er det svært vakkert. Dette er skalaer man brukte før tempereringen med hel- og halvtoner på piano ble dominerende. Mer “tilgjengelig” blir spor nummer to Dalebu Jonsson. Her ligger både melodi og akkompagnement langt nærmere det man i dag er vant med. Lyrespillet Groven Myhren her varter opp med er svært elegant og dansende, lett og rytmisk lettfattelig. Det virker og temperet i tonalitet. Groven Myhren får et fint akkompagnement ut av lyrene sine. På spor 5, Jomfrua og Fanten, har hun laget flere kompfigurer som hun spiller på nylonstrenget lyre. Et virkelig godt eksempel på at lyren fungerer til mer enn pling-plong-lyder.

På instrumentsiden får Groven Myhren litt hjelp av Leiv Solberg på hardingfele på enkelte spor. Litt distraherende for meg, er at både lyren, Solbergs hardingfele og Groven Myhrens stemme synes å ligge i samme register. Da blir lydbildet litt “tett”. På andre spor har hun fått drahjelp av bestefar Eivind Grovensrenstemte orgel. Orgelet benyttes som lirekasse på spor 8, Gutten som gret. Riktig så lystelig tivoli-vals blir det. En utrolig artig idé. Det var gøy å høre på. Eivind Groven gjorde en imponerende innsats med å lage orgler som hadde 36 tonetrinn på en oktav mot 12 som vi til vanlig bruker i dag. Les mer om Grovens renstemte orgler her. På nest siste spor har Groven Myhren benyttet “gonger” fra Thailand, dette høres virkelig spenstig ut. Metallstrenget Kraviklyre, Groven Myhrens kveding med Thailandske gonger attåt. Dette låter skikkelig sært, i positiv betydning. Ingen skal anklage henne for ikke å våge nye løsninger selv om hun gjerne karakteriseres som en som fremfører balladematerialet med et “autentisk” preg.

Renstemmingsautomat til nedlasting

Dette har blant annet gått til som følge av David Codes arbeid med å digitalisere Grovens orgel til å bli en renstemmingsautomat som kan lastes ned og anvendes på Mac eller PC. Her velger automaten de “reneste” intervallene når du spiller. Det er tre tonehøyder for hver tone, man kan følge med på skjermen om automaten velger lav, middels eller høy av de forskjellige tonene. Det er fasinerende å følge med på hvilke tonehøyder automaten velger når man modulerer, da jobber den :-)

NOTAM – Norsk netterk for teknologi, akkustikk og musikk – har programmert renstemmingsautomaten under overskriften Portabel renstemmingProgramvaren kan du laste ned gratis. Jeg ser for meg at dette verktøyet er svørt interessant i akkmpagnement av folkeviser, særlig der hvor man som Øyonn Groven Myhren benytter andre skalaer enn den tempererte.

Et hovedinntrykk etter at jeg har lyttet meg igjennom Gullveven, er at Myhrens lyrespill er virkelig elegant. Instrumentet har syv strenger, og hva hun klarer å få ut av det av vakkert akkompagnement, må jeg bare bøye meg i støvet for. Jeg sitter og klimprer selv, og dette er noe å strekke seg etter. For meg som folkemusikkentusiast som etterhvert har ervervet meg endel kjennskap til feltet, minner Øyonn Groven Myhrens vokal til tider om Angnes Buen Garnås i enkelte av de dype krullene. Lys og vakker stemme i de høyere toneleier. Maner frem flotte bilder på netthinnen).

Kraviklyre

Øyonn Groven Myhren har spesialisert seg på Kraviklyre, en 7-strengers lyre som er funnet ved Kravik i Numedal. Denne er datert til 1300-tallet. Originalen står nå utstilt på Folkemuseet. Sverre Jensen rekonstruerte den første kopien på 80-tallet. Siden har flere begynt å bygge den. Øyonn Groven Myhren benytter en lyre med tarm/nylonstrenger, og en med metallstrenger. Per Brevig har laget den ene, og Sverre Heimdal har laget den andre.

Instrumentmaker Sverre Heimdal lager en modell som kan kjøpes for 4500,- kr. Jeg har kjøpt en og er svært fornøyd med både klang og dens utsmykning. Sverre Heimdal kan kontaktes på e-post og han har lovet at han snart skal ha en nettside klar om Kraviklyre. Musikkarkeolog og instrumentmaker Gjermund Kolltveit har laget en nettside om eldre instrumenter, hvor blant annet ulike typer lyrer er beskrevet. For dem som måtte være spesielt interessert, er det en diskusjonsgruppe på Yahoo hvor man utveksler mye interessant kunnskap om nettopp lyrer. Om du søker på “lyre” på youtube, vil du få mange artige treff. Det er til og med instruksjons-snutter lagt ut.

Det står i omtalen fra selskapet av Groven Myhren benytter seg av ulike typer feilstemminger for å bedre få frem tonaliteten i balladene. For dem som ikke kjenner annet enn den “fulltempererte piano”-stemming kan dette kanskje gi mening, men jeg reiser automatisk bust når jeg støter på denne typen formulering. De kunne med fordel foretatt en annet ordvalg. Det er ikke feilstemming. Øyonn Groven Myhren har overhodet ikke stemt feil, det er hennes fingerspitzgefühl som gjør at hun kyndig stemmer om lyren for å få den til å kle sangen til fulle!

Etnisk Musikklubb

Etnisk Musikklubb spesialiserer seg på tradisjonsmusikk fra hele verden. De gir ut album med egne artister slik som her omtalte CD, og de tar inn utgivelser fra selskaper rundt om i verden. De har også gitt ut en rekke CDer i det senere. Jeg har vært medlem i Etnisk musikklubb i flere år og jeg har virkelig hatt stort utbytte av dette medlemsskapet. Jeg har oppdaget mange typer musikk jeg ikke ville blitt kjent med uten å få det servert gjennom klubbens medlemssblad. Det ville nok ikke blitt noe av alle de gøye fado-omtalene på Viser.no om ikke jeg hadde oppdaet Etnisk musikklubb. Om du ikke ønsker å melde det inn i Etnisk musikklubb, er det også mulig å bestille fra deres nettbutikk om man ikke er medlem.

Gullveven av Øyonn Groven Myhren er utgitt av Etnisk Musikklubb. Du kan lese mer om Øyonn Groven Myhren i artistkatalogen til Norsk Folkemusikkformidling.  Andre utgivelser av Øyonn Groven Myhren kan lastes ned fra Norsk Folkemusikkformidlings nettbutikk.

Publisert: 25. feb 2010.

Filed under: CD-anmeldelser Tagged with: , . - permalink.

Skriv en kommentar