Tøve Bøygards forrige plate Blåe Drag hanket inn knallsterke omtaler fra en samlet musikkpresse. Oppfølgeren JORD er en minst like sterk og noe annerledes videreføring av dette musikalske og tekstmessige håndverket som står i en klasse for seg.
Trond Skarsten
Det må ha vært noen meget produktive og sikkert krevende dager i Kleiva Studio da Tove Bøygard med sitt faste «kremlag» bestående av Freddy Holm (alt med strenger), Jørund Bøgeberg (bass) og Eivind Kløverød (perkusjon) spilte inn de 11 sporene som utgjør JORD.
Melodiføring og tekster er så definitivt Tove Bøygard, men denne gangen er fokuset flyttet sterkere mot artistens bakgrunn og tilknytning til Hallingdalen. Dette innkluderer personer i hennes nærhet som fra små kår har bygget landet, men også med betraktninger om trekk ved samfunnsutviklingen som vi bør gjøre noe med. I omtalen av Blåe Drag la jeg hovedtyngden på americana og viseblues – denne gangen må vi forsterke dette ved å betegne spesielt låtene Fjør og Stilla som visepønk. Energien er udiskutabel. For å sitere Tove Bøygard selv: «Visu og pønk går ut på akkurat det sama; tre grep og san-ningi midt i trynet!» – kan det sies bedre?
De fleste sangene, med untak av Rokk ved meg (Dylan/Secor) og 16 Tonn (Travis) er skrevet av Tove Bøygard. Som nevnt oppleves platen noe annerledes enn forgjengeren ved at den er tyngre i det tonale uttrykket. Mine personlige favoritter er Lukka og Fjør.
JORD krever nok litt ekstra av lytteren før den tar tak i en, og derfra bare fester den grepet. Konsertpublikummet har virkelig noe å glede seg til når dette skal presenteres «live» fra en scene nær deg. Nok en gang har man et klart bevis på at dersom man setter gode musikere sammen under de rette omgivelsene, vil synergiene dette skaper drive frem et resultatet i absolutt særklasse.
Gratulerer til dere alle fire, dette blir en krystallklar 6’er fra meg!
Platen er spilt inn i Kleiva Studio, Halden august 2018 hvor Freddy Holm har vært produsent, tekniker og ansvarlig for miks.
Tove Bøygard: Jord (CD og LP)
Lucky B Records 2018
NOLBR 1801
Publ: 7. nov. 2018.