Ingvild Lilletvedt Nordstoga skriver vare, nære og gode personlige tekster. De handler om viktige elementer i hennes eget liv, så som kjærlighet, ikke bare til mennesker men også til steder, og om savn og sorg. Hun debuterte i 2014 med platen Den Minste Caféen og hadde plateslipp på sin siste CD så langt, Ringen, i mars i år. Dette er en jevnt over solid og lavmælt produksjon som maner til ettertanke.
Trond Skarsten
Ingvild Lilletvedt Nordstoga, om enn gift med Aasmund Nordstoga og med Odd Nordstoga som svoger, står støtt på egne ben. Hun har syslet med musikk siden barnsben av og er utdannet musikkterapeut. Det er nesten litt overraskende at hun ikke har debutert før. Men som hun selv påpeker, så har dette presset seg frem over tid og da som noe hun bare måtte gjennomføre – så også med platen «Ringen». Hun skriver både tekst og musikk selv. Platen er i sitt hoved uttrykk ganske melankolsk med et behagelig, til tider nesten for snilt, akustisk lydbilde basert på vokal, bass, piano og trommer. Dette lydbildet passer tekstene meget godt.
På platen har hun i tillegg til seg selv på vokal: Helge Lilletvedt på tangenter (Herborg Kråkevik, Vamp, Helene Bøksle), Helge Andreas Norbakken på perkusjon, Håkon Eivind Larsen på bass og Marius Graff på strenger.
Med platen følger et enkelt innstikkshefte med samtlige tekster og et nennsomt utvalg av bilder av musikerne – ryddig og greit.
Omtale av den enkelte melodi velger jeg denne gangen å fravike da platen er ganske homogen, men vil trekke frem som mine favoritter «Du blir aldri» og ikke minst «Gøyme alt i et skap».
Dette er en plate som med sin klare vokal og akustiske lydbilde fremskapt ikke bare av solide musikere, men også av god produksjon (innspilling og miks) som definitivt vil finne sitt publikum blant de som verdsetter den klassiske nordiske visetradisjonen. Noen, som meg, vil muligens savne litt større spredning i det musikalske uttrykket, og derfor velger jeg å plassere denne som en meget sterk 4’er!
Ingvild Lilletvedt Nordstoga: Ringen
2017 Plassen Produksjon
Publ. 1. sept 2017