Crossoverbandet Stockholm Lisboa Project er ute med sitt andre album, Diagonal. De spiller musikk i kryssningspunktet mellom svenske flatfeleslåtter og portugisisk fado. Her har de funnet en spennende sjangeroverskridende smeltedigel. Jeg må bare anbefale albumet og si at det er et fascinerende cross-over-prosjekt.
Per Jakob Skaanes
For noen år tilbake ga de ut albumet Sol (omtale finner du her). Besetningen på Diagonal er litt endret. Stockholm Lisboa Project består i dag av fire erfarne musikere. Simon Stålspets spiller Nordisk mandola, Sérgio Crisóstomo fiolin, Filip Jers forskjellige munnspill. Sistnevnte har overtatt plassen etter Luis Peixoto som spilte portugisisk mandolin og bouzouki, så her kan vi notere oss en dreining i instrumentbesetningen. Liana sørger for en sjelfull vokal.
Samtlige har 15-20 års fartstid bak seg som musikere på heltid og musikkutgivelser på egenhånd. Liana har blant annet i årene 2000 – 2005 innehatt rollen som Amalia i en suksessfull musikal om den legendariske fado-sangerinnen Amalia Rodrigues.
Noe litt spesielt her er mandolaen Simon Stålspets bruker. Den kalles Nordisk Mandola og er bygget av Christer Ådin, den har seks doble strengekor og kan således spilles som akkompagnementsinstrument med solid tyngde i bånn. Vanligvis har mandolaer fire strengekor og er stemt en oktav dypere enn mandolin, EADG. Denne Nordiske Mandolaen har en ekstra streng på hver side, den stemmes BEADGC. Den klinger utsøkt vakkert i denne settingen.
Denne er kansje laget slik for å ha samme register og ligge nærere Portugisisk gitar som også har seks strengekor. Jeg synes den klinger flottere enn noen Portugisisk gitar jeg har hørt. Rundere og rikere. På foreliggende album har munnspillene fått en mer fremtredende plass i lydbildet sammenlignet med deres forrige album Sol. Jeg var litt skeptisk til hvordan det ville slå ut når man spilte fado og polskor. Et «messinginstrument» inn i denne settingen, hmmm. Jo, det funker faktisk flott, selv om jeg nok likte den irske bouzoukien til Luis Peixoto veldig godt. Tidvis legger Filip Jers seg i bunnen med bassmunnspill, andre ganger spiller han virtus sammen med mandolaen eller fela. Litt skarpt er det allikevel.
Vem kan segla som fado
Låtutvalget på Diagonal, er i likhet med utvalget på Sol en variert blanding av tradisjonelle fadoer, av svenske tradlåter og noen egenkomponerte låter. Her er fadoer de har tatt med seg fra Protugal, norsk og svensk materiale som Jeg tenker så titt på min bryllupsdag og Martins Begravning. De har også komponert egne polskor og reinlendere som de fremfører med denne instrumentsammensetningen. Det interessante med Stockholm Lisboa Project er dog i mine ører hvordan de behandler materialet og tilfører stoffet nye dimensjoner ved at man griper låtmateriale som i utgangspunktet er flott, suger det til seg og så og si kvitterer med en syntese av fadoklanger og suget i polskor man hører når man er på Bingsjö-stämman.
Liana synger både på portugisisk og på svensk. Det er spesielt artig på deres versjon av Vem kan segla. Her synger hun først på svensk, deretter synger hun teksten på portugisisk.Mitt favorittspor på Diagonal er låta Saudade skrevet av julio de Sousa.
Saudade henspeiler på et sentralt fenomen/begrep innen fadoen. Det lar seg ikke uten videre oversette til nordiske språk. Saudade kan bety en sinnstilstand, en følelses-stemning, men ikke en hvilken som helst tilstand. Den finnes i sårheten i tonene til en fiolinist, i det drømmende blikket til en musiker som er i ferd med å trylle ut sine mest uttrykksfulle toner på sitt instrument, i den bivrende understrengen på hardingfela eller i den såre røst til en fadista. Ofte kan saudade beskrives som en lengsel etter noe uoppnåelig, en tørst etter en kjærlighet som er langt utenfor ens rekkevidde. I svensk tradisjonsmusikk og i portugisisk fado opplever man saudade, og det er den sterkeste forbindelsen mellom polskor og fado. I heftet som følger med CDen finner du samtlige tekster på svensk og portugisisk.
Om du ønsker å finne ut mer om portugisisk fado, kan kanskje disse to bøkene være av interesse; A history of the portuguese fado eller Fado Portuguese – songs from the soul of Portugal.
Sjangeroverskridende prosjekter
Mange arrangerer folke- eller tradisjonsmusikk i samme gata som dette, og det er spennende å lytte til hvordan slåtter og melodier fargelegges av ornamenter fra ulike lands tradisjoner. Ale Möller og Gunnar stubseid spilte inn setesdalsslåtter med mandola og hardingfele,, mange band bruker irsk bouzouki og Stockholm Lisboa Project tilfører blant annet enkelte portugisiske trekk. Slik utvikler musikken seg videre og det er til stor glede å nyte dette.
Selv om jeg ikke liker å referere til sider hvor hver og en kan klikke seg inn og redigere etter eget forgodtbefinnende, er det et fint utgangspunkt for videre søk å titte på Wikipedia om fado. En annen side som virker svært informativ, heter Fado.com. Her finner dere mye spennende om fado.
Albumet Diagonal av Stockholm Lisboa Project distribueres av Nomis musik. Stockholm Lisboa Project har hjemmeside og Myspaceside. Her kan du lytte til musikken, se klipp fra konserter og bestille begge CDene samlet for 25 €. Du finner dem også på Spotify.
Publisert: 19. feb 2010.