I Visor nr. 2 kom jeg over en artikkel av visesanger Ragnar Sør Olsen. Under tittelen Where have all the protests gone? etterspurte Sør Olsen politisk engasjement fra unge visemusikere, og påpekte samtidig fraværet av protestmusikk i dagens popkultur. Mot slutten av artikkelen rettet han blikket utover, mot musikere som arbeider under helt andre forhold enn her i trygge Norden. 

Pål Moddi Knutsen, viseartist og låtskriver

En av musikerne var den 37 år gamle vietnameseren Vit Khang, som nylig hadde blitt idømt en lang fengselsstraff i hjemlandet for å ha fremført en regimekritisk sang på Youtube. 
Et drøyt år etter at jeg leste artikkelen, satt jeg ombord i et fly mot Vietnam. Jeg hadde bestemt meg for å møte Việt Khang, og for å gjøre hva jeg kunne for å spre historien hans til så mange som mulig. Jeg hadde oversatt en av hans mest kontroversielle sanger, Where is my Vietnam?, til engelsk, og gitt den ut i en ny tonedrakt. Nå ville jeg også treffe ham.

Moddi med bok

Moddi med boka Unsongs.

Møtet i den sørlige byen Mỹ Tho ble nært og intenst. Khang fortalte stolt om hvordan musikken hans hadde fått det vietnamesiske kommunistpartiet til å skjelve av redsel. Til slutt hadde myndighetene siktet ham for «statsfiendtlig propaganda» og sperret ham inne. Men musikken lot seg ikke stoppe. Den spredte seg via internett, sosiale medier og de store vietnamesiske diasporamiljøene. Mens Việt Khang sonet sin fengelsdom, nådde sangen hans nye lyttere over hele verden.

For noen uker siden mottok jeg den gledelige nyheten at Việt Khang har blitt løslatt og tildelt oppholdstillatelse i USA. Syv år etter at han hevet stemmen i protest mot den vietnamesiske regjeringen, er han endelig tilbake i frihet.

Denne lille historien forteller om hva musikk kan være – og gjøre. Den kan utfordre, samle, spørre og avsløre, oppmuntre og trøste. En sang kan huske det andre har glemt. Og ettersom musikk kan eksistere i mange former – den kan spilles, læres utenat, tegnes ned og spilles inn – er det nesten umulig å stoppe den.

I mitt møte med Việt Khang gikk det opp for meg hvor privilegerte vi vise-sangere er i Skandinavia. Vi kan stort sett synge om hva vi vil, og som oftest uten at det får noen større konsekvenser for oss. Kanskje det er på tide å bruke den friheten til noe mer?

Moddi er en av Norges mest kjente unge viseartister med 4 album og 2 Spellemannpriser. Hans siste prosjekt Unsongs (plate, bok og videoer) har vakt stor internasjonal oppsikt. Foto på bokomslaget: Tine Poppe. Mer på moddi.no.

 

Publ. som ledereartikkel i VISOR nr 11,
mars 2018.