Terje Formoe er en meget produktiv kulturaktør både via en mengde plateutgivelser, filmer og ikke minst bøker. For mange sikkert mest kjent for sitt eierskap til en bestemt kaptein og vennskap til en meget kjent sjimpanse, men for andre som en visesanger som tidvis har kommet tatt turen innom viserøttene.

Trond Skarsten

Tidligere i år gav Terje Formoe ut en ren viseplate, Hjemvendt, som klart beviser at han har kommet hjem igjen til viserøttene – velkommen hjem Terje.

Undertegnede fikk sitt første kjennskap til Terje Formoe som trubadur og spesielt via hans oversettelse av Bob Dylan på midten av 1970-tallet og synes det er meget gledelig at Terje Formoe nå søker seg tilbake til sine musikalske røtter.

I tillegg til å være en plate som bekrefter hjemturen til artistens utgangspunkt rent musikalsk – visen – så symboliserer platen også en hjemtur til fødebyen Fredrikstad hvor platen er innspilt og hvor han bodde til tidlig voksen alder. Hovedtemaet for platen må sies å være livet og kjærligheten.

Melodiene faller lett i øret som denne typen visepop skal.  Tekstene tar nok sitt utgangspunkt i artistens egne opplevelser men uten å bli utleverende – på denne måten får tekstene en større rekkevidde og appell til den enkelte lytter.

Albumets første produksjon, Som en hvitkledd sommerfugl, oppleves som platens mest typiske vise med enkelt akkompagnement hvor de bærende elementene er Terje Formoes vokal og gitar. Kompet ligger ganske diskret i bakgrunnen – noe som passer teksten ypperlig.

I det neste kuttet Takk som byr endres det musikalske uttrykket noe, der også kompet har fått en mer dominerende rolle – melodisk og slentrende visepop. Melodien Ekko forsterker inntrykket fra foregående melodi, men oppleves muligens litt konstruert tekstmessig.

Glem aldri trår til mere rytmisk – noe som passer fint til en tekst med savn og erkjennelsen at man skal gripe sjansen når den er der… uten å glemme de som støtter en. Platens neste produksjon Spill er en av platens høydepunkter etter min vurdering, og det ikke bare på grunn av teksten men vel så mye arrangementet hvor bruken av elgitar bretter lydbildet smakfullt ut. Deretter følger Første gang – en jordnær beretning om ungdommelig forelskelse – artig hva en kan få ut av et par sykler og lukten av løk. I mitt stille sinn: her hadde en muligens ventet seg en noe mere dempet karakter som kanskje ville ha passet teksten bedre – god tekst og enkel og fengende melodi. På platens neste kutt, Du er den siste, blir lytteren presentert for en av platens bedre produksjoner hvor tekst, melodi og arrangement faller fint på plass. Siste melodi Å møte et menneske følger fint opp det tonale landskapet fra foregående sang – passe vàr og en tekst som jeg tror det ligger mye bak, og ikke minst hvor mye det betyr å møte mennesker som ser en, støtter en om nødvendig, og ikke minst som en kan yte noe tilbake til.  Dette er udiskutabelt min personlige favoritt.

I tillegg til Terje Formoe på vokal og akustisk gitar så har han med seg et kremlag av musikere hentet fra øverste hylle;

  • Børge Pettersen-Øverleir  – Gitarer
  • Bjarne Gustavsen  – Tangenter
  • Kristian Grude   Bass
  • Madeleine Ossum  – Strykere
  • Ole Petter Hansen Chylie – Perkusjon
  • Jørgen Lund Karlsen – Sopransaks

Platen er innspilt i FMV studio i Gamlebyen, Fredrikstad og er fint mikset av Kyrre Fritzner på en måte som tar vare på både tekstene og den enkelte musikers bidrag.

Med platen følger også et ganske greit, om enn ikke spesielt spennende innstikkshefte med et par utvalgte bilder og tekstene.

På en måte hadde jeg ventet meg litt mer av denne platen ut fra at dette er en meget dreven låtskriver og erfaren artist – den kommer ikke helt til topps i min vurdering, men en 5’er bør være en rimelig korrekt plassering. Litt preget er det nok av min egen tilhørighet til landsdelen der i sør.

Terje Formoe  – Hjemvendt

2017 Terje Formoe Records