Lars Harald Storebø

Lars Harald Storebø: “byens blodige blues”

Lars Harald Storebø tar nå spranget ut i det offentlige rom for alvor, selv om han har gitt ut noen få produksjoner tidligere. Læreren og litteraturviteren som har skrevet og spilt siden tenårene, har samlet 10 av sine beste tekster og melodier på CD’en «byens blodige blues» i 2014.

Lars Harald StorebøTrond Skarsten

Platen er produsert av Ingar Helgesen og Morten Fjøss Augustinius, og med seg har han et stjernelag av vel etablerte musikere. Samtlige tekster og melodier er ved Lars Harald Storebø. Tekstene er basert på artistens observasjoner og opplevelser, primært fra bylivet.

Musikerne på platen er hentet fra øverste hylle i norsk musikkliv, så som Freddy Holm (diverse strengeinstrumenter), Gjermund Silset (bass), Trond Lien (tangenter), Per Hillestad (trommer), Ingar Helgesen (gitar, munnspill, perkusjon) og Morten Fjøss Augustinius (keyboard, gitar, bass og perkusjon).

Platen er i hovedsak innspilt og mikset i Ingar Helgesen studio i Asker, pluss tre låter i Nobel studio på Ulvøya, og her har Lars Harald Storebøs noe nedstrippede viser fått et mere rocka preg.

Plata er det jeg vil kalle «delikat» produsert og mikset. Alle instrumenter og vokal kommer krystallklart frem – rett og slett meget lyttervennlig og elegant. Men her ligger, etter min mening, også avstanden mellom tittelen på CD’en og selve platen. «byens blodige blues» gir lovnad om et noe tyngre og bluespreget lydbilde – dette skjer ikke, slik at platen sikkert av flere kan oppleves litt i snilleste laget. Men ser man bort fra dette så sildrer denne produksjonen lett og lekende som noe godt med bobler i…

Av platens 10 melodier vil jeg gjerne trekke frem «Dyveke» som er en nesten sakral sak som er meget flott produsert – muligens inspirert av en navnebror bosatt i samme fylke, og «Seilergutten». Den siste har et mere rocka preg med flott bruk av elgitar.

Kort fortalt en solid produksjon med et kremlag av musikere med et delikat, men kanskje litt «ufarlig», lydbilde til tider. Savnet for øvrig et innstikkshefte med tekster og annet – dette gjør alltid ting lettere for både publikum generelt og omtaler.

5 toner

Om alle debutalbum har slike kvaliteter, hva da med oppfølgeren? En krystallklar 5’er fra meg!

CD: Lars Harald Storebø – byens blodige blues
Nobel Records, NREC334

 

Publisert: 4. feb 2015.