Det svenske folkemusikkbandet Väsen har en rekke utgivelser bak seg med musikalske finesser og elegant spill hvor de videreutvikler måter å arrangere og fremføre svensk folkemusikk akustisk på. Nå er de aktuelle med notebok som inneholder kun egenkomponerte låter.
Per Jakob Skaanes
Väsen
Bandet Väsen ble dannet i 1989-90 og besto opprinnelig av trioen Michael Marin på fele/bratsj, Olov Johansson på nyckelharpe og Roger Tallroth på gitar/mandola. Tallroth spiller 12-strenger som han gjerne stemmer i ADADAD. Siden har de knyttet til seg André Ferrari på perkusjon.
Om man tar en titt på repertoaret deres, ser man at grunnstammen er svensk tradisjonsmateriale som de har bearbeidet og satt sin egen signatur på. Olov Johansson og Michael Marin hadde i lang tid spilt sammen og fremført duetter. Når de knyttet til seg Tallroth på gitar, hendte det enkelte rynket på nesen da dette tilførte en annet uttrykk enn man vanligvis hørte på den tiden. Samtidig er det det som gjør Väsen til noe annet enn en trio som fremfører tradisjonsmateriale og i større og større grad egenkomponert materiale.
Om man funderer på å arrangere slåtter og annet folkevisestoff for flere instrumenter, er absolutt Väsen noe å lytte til – blant mange gode band. Jeg tenker spesielt på Tallroths gitarspill da gitar er et akkordinstrument og nyere i denne sammenhengen enn bratsj og nyckelharpe. Lytt både til harmoniseringene deres, ornamentikken og det rytmiske spillet. Her er mye å plukke opp selv om man ikke ukritisk skal kopiere hva andre gjør.
Et annet svensk sjangeroverskridende band jeg bør nevne, er Stockholm Lisboa Project som består av svenske folkemusikere og portugisiske fadoartister. De arrangerer også både polskor og fadoer. Flere av deres utgivelser er også omtale på viser.no. Hør for eksempel på hvordan disse to bandene har arrangert og fremfører reinlenderen vi kjenner som Griffenfeldt reinlender (Variant over gammel reinlender). Her Väsen og her Stockhom Lisboa project.
Väsen’s tune book
Om noen gjerne vil titte på noter til et knippe av melodiene Väsen har fremført, har de nå en gyllen anledning. Väsen har gitt ut et hefte med noter til 18 av de mest populære melodiene de spiller. I noteboken er det kun egenkomponerte låter. Det sier og litt om styrken til Väsen. Egenkomponerte og samtidig utrolig sterke melodier.
Melodiene er fordelt på Tallroth, Marin og Johansson som komponister. Notene er forsynt med melodilinje og forslag til besifring. For dem som kunne ønske seg gitaranslag notert, er de ikke markert 🙂
Akkordene er som regel greie. Det er dur og moll og de er gjerne notert i G-, A-, eller D-dur. Med andre ord ikke mange kryss eller b-er. Det er en og annen polska her og selv om tredelt takt ikke er vrien i seg selv, er det å spille polska bra litt vrient til tider. Noen står notert i originaltoneart, noen ikke. Det står i parentes originaltoneart på noen av melodiene. Men for eksempel en av de vakreste, Josephines dopvals av Roger Tallroth, er notert i D og spilles i F etter hva jeg kan høre. Her må man justere litt, men mindre man har programmet Capo på datamaskinen.
Lytt til innspillingene og heng dere på. Fullstendig innholdfortegnelse finner dere her. Ta gjerne en titt på Väsens hjemmeside www.vasen.se. Der kan man også bestiller deres CDer. Forhåndslytt på Wimp, Spotify eller Beat.no.
Väsen: Väsen’s tunebook.
Utgitt av Väsen i 2010.
Publisert: 12. aug 2011.