Allerede 31. januar var Norsk Viseforum på banen med kronikken «Juryordningen i Spellemannprisen bør skrotes», og det er nettopp det Spellemann nå gjør. For Spellemann 2017 blir det gjeninnført separate fagjuryer for hver enkelt klasse.
– Vi i Norsk Viseforum var blant de fremste kritikerne av juryordningen til Spellemann 2016, men vi var langt fra de eneste som reagerte på sammenblandingen av kategoriene som førte til utvannet kompetanse og overarbeid i juryen, sier daglig leder Audun Reithaug.
Norsk Viseforum oppfordret Spellemann til å ta ansvar for de smale sjangerprisene på samme måte som de har gjort tidligere. Synligheten og anerkjennelsen til disse prisene er viktige for bredden av det norske musikkmiljøet. Derfor er det nå svært gledelig å konstatere at Spellemann 2017 nå gjør det.
– En jury som skal vurdere den enorme mengden av viseplater som meldes på hvert år må ha både god tekstfaglig kompetanse og kjennskap til tradisjonen. Spellemannprisen er fortsatt viktig for å utviklingen i sjangeren og det bør ikke overlates til eksperter innenfor andre sjangre som blues, folkemusikk, danseband eller country å bestemme hvilken plate som i historiebøkene skal stå igjen som årets beste viseplate.
Kritikken mot Spellemannprisen var massiv og også rettet mot at utdelingen av sjangerprisene og de øvrige ble delt mellom Sentralen og Sentrum scene. Nå blir alle utdelingene i Oslo konserthus .
– At de samler alle prisene på et sted som Oslo konserthus og legger showet til en søndag vil forhåpentlig gi stor grunn til å glede seg for alle som er glad i viser i Norge, og dem er det mange av, sier Reithaug.
Spellemann 2017 endrer også regelverket og erstatter den kritiserte Storjuryen og innfører rutiner for å sikre habiliteten.
– Vi er veldig glad for at Spellemann har vært lydhøre og tatt til seg kritikken på en til de grader konstruktiv måte. De bruker mye ressurser på å få samlet kompetente og habile juryer, så nå må vi som kjenner fagmiljøene hjelpe dem og komme med gode forslag til jurymedlemmer, det skylder vi Spellemann for jobben de gjør for bredden i norsk musikkliv, oppfordrer Reithaug.
Publ: 20. sept. 2017.