Svært mange visesangere har skaffet seg den: Zoom miniopptaker. Den er ikke den minste i klassen, men ikke desto mindre en av de beste. Så derfor er det en begivenhet når Zoom lanserer sin første mikrofon. Røde har hatt sin ute en stund, og er nå kommet med en ny versjon. Begge støtter iPhone med lightning-plugg, Zoom kan også brukes på de nyeste iPad’ene.
Øyvind Rauset
Vi begynner å se hvilken vei vannet renner: Stadig flere gjør opptak på telefon og tablet, der kvaliteten har økt så mye at forskjellen nesten ikke er merkbar mellom lyden fra dedikerte opptakere til mobiltelefoner. Som med kompaktkameraer, ser det ut til at miniopptakere vil havne på den legendariske historiske skraphaug relativt snart. Skjønt de har fortsatt sin sjarm – se vår omtale av Zoom H4 («Hjelp, jeg vil ha tilbake kassettopptakeren!»). De fleste telefoner og padder har også stadig bedre mirofoner byd inn. Men skal du gjøre seriøse lydopptak, er ekstern mik veien å gå.
Zoom iQ5
Denne mik’en er en av de første til å bruke lightning-pluggen som fines på Apples nye telefoner og iPad’er.
Lightning er en høyhastighets forbindelse som gir mulighet for 24 bits lydopptak*, men Zoom har merkelig nok ikke lagt inn dette, høyeste spesifikasjon analog-digital konvertering er 16 bits lyd. Du kan velge mellom 44,1 og 48 kHz, det siste er kjekt når man skal bruke lyden sammen med opptak fra videokamera. Til CD-bruk bør du velge 44,1 kHz.
Ulikt Zooms miniopptakere, ligger mikrofonene på iQ5 kapslet inn i en kule, og denne kan vris i mange retninger.
Kulen sitter oppå en liten boks der du kan velge stereobredde (90 grader, 120 eller M-S som lar deg velge stereobredden senere, vel å merke bare når du bruker Zooms egen HandyRecorder opptaksapp (gratis på AppStore). Bruker du Garageband, Logic eller et videoprogram, vil denne knappen gi 120 grader.
På høyre side av boksen fins en knapp som velger ulike innstillinger for opptaksvolum: Auto-gain lar deg velge mellom «Konsert» (med høyt lydvolum), «Solo» (for lavt volum) og «Møte» (for prat). Limit-innstillinga lar deg bruke volumkontrollen, men mik’en prøver å begrense de høyeste volumene så du ikke får overstyring. Eller du kan velge «Off» og ta sjansen.
Én ting å sette fingeren på, er at lightning-pluggen er liten og tander, så du skal være forsiktig når du bruker denne mik’en. Dulter du den hardt borti noe, risikerer du å skade pluggen.
Zooms HandyRecorder app får iPhonen til å nesten ligne en Zoom-opptaker. I tillegg til auto-gain innstillinger, kan du sette den til å stanse opptaket etter et visst anntall sekunder med stillhet – kjekt når du gjør opptak på et møte f.eks. Du kan også velge om du vil ta opp i wav eller AAC-format (også kalt mp4, som er et hakk bedre enn mp3).
Mik’en har også en egen minijack-plugg og i appen kan du sette denne til å monitore opptaket så du hører hva som kommer inn på «båndet». EQ, romklang og kompressor kan også legges på, men slikt pleier proffene å gjøre på Mac eller PC i sluttprosessen.
Ferdige opptak kan deles med SoundCloud, men merkelignok ikke lagres til Musikk-appen eller sendes som iMessage.
Mik’en er lett, bare ca 30 gram og føles litt plastikk-aktig. Med tanke på den tynne lightning-pluggen er dette sikkert et bevisst valg. Lydkvaliteten er forbausende god til en såpass billig mikrofon. Men altså, ingen 24 bits lyd. Det er synd, for iPhone og iPad har det siste året fått flere programmer som tar 24 bits, bl.a Auria (som mange kaller iPad’ens svar på ProTools).
Pro:
• God lyd i 16 bits CD-kvalitet
• Mange valg for opptaksnivå
• Opptakhodet kan skrus til rett posisjon
• HandyRacorder appen gir fine ekstra funksjoner
Kontra:
• Kan lett løsne fra Lightning-pluggen
• Ikke 24 bits lyd
• Begrenset deling av lydfiler.
Pris: 795,- (FotoVideo).
Røde iXY
Vil du ha 24 bits lyd*, er denne mik’en et bedre valg.
Innen du leser dette, kan det godt ha kommet flere andre, men Røde var tidlig ute, alt i begynnelsen av 2013 hadde de den forrige versjonen klar (med 30-pins kabel som passer til gamle iPhoner og iPad versjon 2 og 3). Den er fortsatt i salg til ca 100 kroner mindre enn den nye modellen. Som du ser av bildet, har den nye iXY en utforming som «klemmer» rundt telefonen og gjør at den sitter bedre fast enn Zooms mik. Den gamle modellen har ikke dette, men 30-pins pluggen var kraftigere så behovet var mindre da.
Mikrofonen får toppkarakter fra mange anmeldere rundt i verden, og designen er som om den skulle vært utført av Jony Ive, designeren for iPhone. Men det er lyden vi er ute etter.
Og her kommer appen inn med full tyngde. Du får en gratis «LE» versjon, men bør oppgradere til fullversjonen for ca 40 kroner. Rode REC er en full lydbehandler skviset inn i en telefons berøringskjerm. Etter opptak kan du lage fade in/fade out, justere lengdene på opptaksbitene, endre gain, normalisere lyden, kutte opp eller flytte, kopiere osv.
Når lydsporet er manipulert på plass, kan du bruke kompresjon, EQ, justere avspillingshastighet og sende det til Soundcloud, Dropbox, iTunes eller åpne det i en nettleser. Her har Røde fler muligheter enn Zoom.
Du kan også få ekstra lydbehandling som støyreduksjon og limiter, og du kan monitore signalet (riktignok bare opp til 48 kHz, visstnok en begrensning i iOS). Men jobber du mot CD, er det ikke noe problem, der er det 44,1 kHz du skal bruke.
Mik’en leveres også med en vindhette som er kjekt å ha når du gjør ute-opptak der det blåser.
Pro:
• 24-bits lyd som egner seg for viderebehandling i Cubase, Logic, Protools.
• Meget bra opptaksapp med ekstra muligheter for lydbehandling.
• Godt feste til iPhone, ingen fare for å brekke noe under opptak.
• God vindhette.
Kontra:
• Dyrere enn Zoom.
• Krever iPhone 5, 5S eller 5C. iPad-versjon fins pr idag bare med 30-pins plugg, dvs kan ikke brukes på iPad 4 og Air.
Pris: 1400,- (Japan Photo).
*) 24 bits lyd:
Da Platebransjen i sin tid bestemte seg for et CD-format, var kravet at en CD skulle holde 1 times spilletid. For å få det til med datidens teknologi, valgte man 16 bits lyd med 44,1 kHz bølgefrekvens. 16 biter høres OK ut (i forhold til 8 bits lyd som låter mer «telefon»). Det betyr at hver lydbit er satt sammen av 16 ganger 1 eller 0, og du får beskrevet ganske mange lyder på den måten.
Med 24 bits lyd øker lydbeskrivelsen til det mangedobbelte. Har du gode høretelefoner eller HiFi lydanlegg, hører du forskjellen til 16 bits lyd med det blotte øre. Det blir litt av samme effekt som å høre analog lyd fra lydbånd eller vinyl. Flere overtoner, større tonedybde. Men i en bilstereo eller på små PC-høyttalere vil du neppe høre forskjell.
24 bits lyd brukes foreløpig bare i noen få streaming-tjenester. Men proffe lydprogrammer som Logic, Cubase og Protools jobber med 24 bits lyd som standard. Da kan man nemlig gjøre endringer i lydbølgene som pitsj-korreksjon, retting på hastighet etc. uten at det høres merkbart på det ferdige resultatet.