NVF-banner

Produktinfo

DVD-logo

Slinkombas - "Slinkombas" og "...og bas igjen"

Utgitt på Heilo.

Musikken kan kjøpes fra Grappa musikkonline, eller fra iTunes i iTunes pluss-kvalitet.

Slinkombas hadde noen opptredener i forbindelse med gjenutgivelsen av de albumene "Slinkombas" og "...og bas igjen". De spilte på Telemarkfestivalen i juli og på Osafestivalen på Voss i oktober.

 

blank
Revet kant

Slinkombas - gjenutgivelse av to folkemusikk-klassikere på CD

Folkemusikerne Kirsten Bråten Berg, Tellef Kvifte, Hallvard T. Bjørgum, Gunnar Stubseid og Hildur Øygarden spilte for snaue tretti år siden i folkemusikkgruppen Slinkombas. De ga ut to LPer hvorav den første ble kronet med spellemannspris. LPene har ikke tidligere vært tilgjengelige på CD, men nå blir albumene relansert i digitalt format.

SlinkombasPlatene heter "Slinkombas" og "...og bas igjen" og er utgitt som dobbelt-CD på Heilo. Låtmaterialet er i alle hovedsak hentet fra Agder hvor tre av gruppas medlemmer kommer fra. Musikken er forankret om felespillet til Stubseid og Bjørgum. Felespillet deres er anerkjent. Bjørgum har dessuten vunnet A-klassa i hardingfele på landskappleiken flere ganger. Dette kombinert med Tellef Kviftes fløyter og klarinett og stemmene til Kirsten Bråten Berg og Hildur Øygarden gjør lydbildet til et vakkert folkemusikalsk landskap. For dem som liker tradisjonsmusikk (og især fra Agder), hardingfele, kveding med en liten twist av eldre tonalitet, vil denne gjenutgivelsen kunne være en godbit.

Tidlig eksempel på arrangert folkemusikk

Det er interessant å lytte til arrangementene på disse albumene. Vi som lytter til arrangert folkemusikk i dag, vil kunne oppdage mange spennende løsninger hos Slinkombas. Etter gjennomlytting av dobbelt-CDen, synes jeg det er spennende med den folkemusikalske tonaliteten de har beholdt i mange av arrangementene. Arrangementene høres lett alderdommelige ut, Bråten Berg og Øygarden står for vokalen i alt vesentlig, Bjørgum og Stubseid spiller i stor grad unisont med hardingfele mens Tellef Kvifte tidvis spiller en motstemme eller andrestemme på fløyter eller klarinett. Slinkombas representerer således et mellomtrinn på veien mellom fremføringene og arrangementene vi gjerne hører i spelemannslag og den arrangerte folkemusikken som utgis i dag. Der kan vi nok si arrangementene har blitt mer utarbeidet i retning av flere stemmer og en utvidelse av hvilke instrumenter som benyttes. I den grad man benytter tempererte instrumenter i fremføringen av folkemusikk, vil de lett kunne legge sterke føringer på tonaliteten. Det vil i manges ører representere en forflatning av tonaliteten. Samtidig kan det bli vel krevende å høre på "autentiske" fremføringer av slåtter og stev hvor man er veldig "folkemusikalsk" i skalabruken. På en slik bakgrunn er det spennende å lytte til Slinkombas både som et "historisk" eksempel som folkemusikkgruppe og en tidlig måte å arrangere folkemusikken på, samtidig som det er drivende dyktige utøvere som spiller bra.

Det er dessuten artig å registrere at det finnes et sett at stev, slåtter og folkeviser som går igjen på et utall utgivelser. Eksempler her er Kråkevisa, Dei frearlause menn og Dei tvo systrerne (Harpa). Leter man litt i folkemusikkutgivelser, vil man finne flare versjoner av disse visene. Slik kan vi lytte til ulike artisters måte å tolke materialet på, og her høre artistene arrangere og tolke flere slike i en setting hvor det å arrangere folkemusikken såvidt var begynt. Jeg synes arrangementene på disse to CDene er forfriskende nedstippet samtidig som de har tatt et langt skritt bort fra den rene solofremføringen som har vært dominerende innen folkemusikken tidligere.

Det er mange godbiter på dette dobbeltalbumet, om jeg skal trekke frem noe av sporene på disse to CDene, vil jeg trekke frem Bruremarsj fra Sirdal hvor Kviftes fløyte fargelegger svært effektfullt og elegant, og visa Tora Lille hvor stemmene til Bråten Berg og Øygarden synger mot hverandre og Kviftes fløyte vandrer mer i forhold til melodien. Utsøkt gjort!

Spellemannspris for debutalbumet

Da Slinkombas mottok spellemannsprisen for debutalbumet Slinkombas, skrev juryen blant annet: ”Prisen går til unge utøvere som med sikkert grep på den tradisjonelle synge – og spillemåten demonstrerer evner og vilje til nytenking og videreutvikling av vår musikkarv. Platen preges av en vitalitet og kjærlighet til stoffet, og dette har overbevist juryen.” Her har de nok banet vei for mange nye utøvere. Dere kan lytte selv og sammenligne med årets vinner av spellemannsprisen i samme klasse; Taus av Sigrid Therese Moldestad eller en annen utgivelse som fikk mye oppmerksomhet, Trillar for to av Bruvoll og Halvorsen.

Hva betyr Slinkombas?Og hva er så en slinkombas...?


 


Flere musikkomtaler – Omtaler fra før jan 2010

Til forsida | Om oss | Musikkomtaler | Klubber | Hva skjer? | Artistguide | Oppslag


©  Norsk Viseforum - Pb 4647, 0506 Oslo - Besøksadr. Trondheimsvn. 2 - Telefon: 22 00 56 30  |  Design/ redaktør: Øyvind Rauset, rauset.no