Frida Ånnevik

Kunsten å skrive en låt man husker

Fridaannevik_foto_Anja_Elmine_Basma-2

– Rim til du rødmer! Denne dama vet hvordan du skriver gode sangtekster.

Tekst: Ingela Nøding/Foto: Anja Elmine Basma

Frida Ånnevik skriver låter på norsk. Gjerne med innslag av hedmarksdialekt. Hjemme hos henne står en Spellemannspris. Sammen med blant annet Tekstforfatterfondets debutantpris, Grappas debutantpris og Prøysenprisen. Albumet Skogenes sang fra 2014 er basert på Hans Børlis dikt og førte til en av de mange Spellemannsnominasjonene hun har bak seg. Hvis livet hennes var en låt, ville refrenget vært ordet «suksess». Hva kan en lyriker av et sånt kaliber lære oss?

in-the-country-amp-frida-annevik-skogenes-sang_2_2014-10-18-18-28-09Går det an å si noe generelt om hva som gjør en låt god?

– JA! Helt sikkert. Men det er veldig vanskelig. Hehe. Ofte tenker jeg at både teksten, melodien, rytmikken og akkordene må få en eller annen litt rar eller uventa vri iløpet av låta, noe som gjør at det står ut, at man husker en liten bit av den etter man har hørt den.

–> Lytt til Frida Ånnevik på Soundcloud her.

Hva er de vanligste feilene man gjør som fersk låtskriver?

– Hm. Å ikke stole nok på sin egen idé, kanskje. En idé kan være en tekstlinje, et ord, en liten melodi, men så må vi stole på at den ideen holder, for vi skal jo bygge en hel låt ut fra den! Vi må finne ut hvor mye som bor i akkurat den ideen, for ellers er det fort gjort å bare skrive ned ideen og tenke at «nå er låta ferdig!».

Ville ord

Hvem er den/de beste låtskriverne du vet om – og hvorfor?

– Uuææh! Vanskelig. Jeg er veldig fan av Joni Mitchell fordi tekstene hennes er direkte og samtidig hemmelige. Siri Nilsen fordi hu får sagt ting på en måte som gjør at jeg ser det veldig tydelig for meg. No. 4 skriver morsomt og trist på samme tid. Og Sufjan Stevens fordi melodiene og lyden hans har noe rart ved seg som gjør at jeg husker det etter å ha hørt det, og samtidig føler at jeg har hørt det allerede.

Er det nok å skrive og eventuelt fremføre godt låtmateriale lenger? Må ikke artister i dag jobbe hardt også med image for å nå ut?

– Jo, image er blitt en veldig stor del. Men husk at godt låtmateriale også kan utgjøre en stor del av imaget!

Kan du gi oss tre kjappe skrivetips for nybegynnere?

  • – Rim til du rødmer! Kjøp rimordbok eller bruk en app, skriv en tekst hvor du rimer hele tida! (Du kan brenne den etterpå.)
  • – Skriv en tekst hver dag i ei uke, og bland ting fra virkeligheten med ting du finner på. Da settes hodet ditt igang og snart begynner det å lage ideer av seg sjøl. Helt sant!
  • – Skriv på tid (5 minutter, f.eks,), og skriv uten å løfte fingrene fra tastaturet eller pennen fra papiret. Dette trikset bruker jeg uansett om jeg skal skrive en låt, en tekst eller epost som jeg synes er vanskelig å begynne på.

Hva er forskjellen på å skrive tekster til musikk og å skrive poesi?

-Tekster til musikk er ment å synges, poesi kan du lese høyt, men det blir ikke helt det samme. Poesi sitter litt fast i papiret. Og derfor bør også sangtekster diktes høyt, for det som kan se rart eller kleint ut på papiret kan fungere kjempebra når du synger det.

Nevn en sangtekst du skulle ønske du selv hadde skrevet (gjerne med et sitat!).

«Besvärjelse» Oscar Danielson

Jag lägger handen mot din kind

Mina läppar mot din panna

Och jag viskar några ord som du inte kan förstå

Men som ska skydda dig ändå.

og

For du fortenar ein som meg, ein som er merkeligare enn du er…
(Av en viss låtskriververksted-gjest fra 2015, Daniel Kvammen, red.anm).

Du har holdt kurs i låtskriving før. Hva er det viktigste du har lært i møte med kursdeltakerne?

– At alle som skriver låter gjør det på sin måte. Og det er jeg ganske heldig som får sniktitte på.

– Det jeg kan gjøre er å pirke litt, stille noen rare spørsmål og fylle på med triks, slik at de som deltar bare blir enda sikrere på at deres måte å skrive låter på er riktig og den beste for dem… Hehe.

Frida_foto_Anja_Elmine_Basma1Sjekk Ånneviks hjemmeside her.

 

Les også:

– Kjør på og lag uttrykket du selv syns er interessant. Ikke forhold deg til hva som er standarden

Denne artikkelen er tidligere publisert på Deichman.no’s musikkblogg.