Kursholdere

23.–24. mars: Låtskriverkurs med FRIDA ÅNNEVIK og HANNE HUKKELBERG

MØST og GramArt har gleden av å presentere et helgekurs i låtskriving med Frida Ånnevik og Hanne Hukkelberg 22. og 23. mars. (OBS: Kurset er nå fullsatt – for sent å melde seg på)

Mål

Målet med kurset er å gi deltakerne verktøy og teknikker til bruk i alle faser av egen låtsnekring, fra idéskaping, videre utarbeiding og foredling av ideer, forming og ferdigstillelse av en låt. Kurset vil variere mellom workshops, jobbing alene på eget rom, masterclass og gruppearbeid.

Nivå

Det kreves at du har prøvd å lage låter før, og du må beherske et instrument eller et verktøy (musikkprogram på data el.) til bruk i låtskriving.

Program

Vi begynner presis kl. 11 begge dager.

Dag 1:

Frida Ånnevik: Å begynne: Å lage noe fra ingenting. Ideen, det ukritiske (øye)blikket, teft og gode innfallsmetoder.
MÅL DAG 1: Tre konkrete ideer bestående av både tekst og musikk.

Dag 2:

Hanne Hukkelberg: Å fortsette og å fullføre: Å forme, ta valg, hvordan sette sammen, foredle.
MÅL DAG 2: Å gjøre ferdig minst én låt og fremføre denne for gruppen.

Tid og sted

Tid: Lørdag 22. og søndag 23. mars 2014, fra kl 11-16 begge dager
Sted: Popsenteret / Øvingshotellet, Schous Kulturbryggeri, Trondheimsvn. 2 i Oslo
Pris: 250 kr for Gramart-medlemmer / 500 for ikke-medlemmer

Påmelding

Påmelding til gramart@gramart.no innen 20. mars

Påmeldingen bør inneholde:

  • Fullt navn og hvor du kommer fra
  • Hva slags erfaring du har med låtskriving, gjerne hvilke sjangre du foretrekker, hvilket språk du skriver på, hvilke verktøy/hvilket instrument du benytter deg av ved komponering på kurset, hva du liker med det å skrive låter.
  • Til presentasjonen ved kursstart på lørdagen vil kursholderne at du har med og presenterer en låt du elsker. Notér navn og artist i påmeldinga.

NB: På grunn av begrenset plass på kurset er det bindende påmelding. En eventuell kansellering må gjøres innen 20. mars, ellers vil man motta faktura på kursavgiften.

Kursholdere
Om kursholderne:
 

Frida Ånnevik
Frida Ånnevik (født 1984) er vokalist, komponist og tekstforfatter. Hun er utdannet ved rytmisk linje på Universitetet i Agder, kommer opprinnelig fra Hamar, men jobber nå i Oslo. Hun ble tildelt Grappas debutantpris i 2009 og ga ut sin debutplate ”Synlige hjerteslag” i 2010, og andreplata ”Ville ord” i 2013.
Låtene hennes er på norsk, gjerne med innslag av Hedmarksdialekt, og hun beskriver musikken sin som ”pop i åpent landskap”. Ånnevik befester med «Ville ord» posisjonen sin som en av de mest spennende tekstforfatterne i sin generasjon. Hun har sammen med produsent Andreas Mjøs laget musikk og tekst til TV-dokumentaren ”Beretninger om begynnelser”, bidratt på flere enkeltutgivelser og i ulike musikalske samarbeid, senest med ”In the country”.
Ånnevik ble dobbeltnominert til Spellemann for begge utgivelsene, og fikk også Spellemannprisen for beste tekstforfatter for ”Ville ord”.  Hun ble også den første vinneren av Tekstforfatterfondets debutantpris «LYSPUNKT», og hun ble tildelt Vidar Sandbecks kulturpris ”Regnbågåbrua”.

Hanne Hukkelberg
Hanne Hukkelberg (født 1979) er fra Ål og Kongsberg, men har hovedbase i Oslo. Hun er artist, musiker og låtskriver utannet fra Musikkhøgskolen i Oslo (2003). Som følge av fire verdenslanserte album til svært gode kritikker har hun turnért Europa og USA flere ganger med sin egen musikk og hatt en rekke samarbeid med andre musikere I andre land(for eks. skrevet låta Lucy til Disneyfilmen Prins Caspian). I Norge har hun blant annet komponert flere bestillingsverk (bl.a L’estrema Thule til Ultimafestivalen og korverket Mørketid), laget musikk til kunstinstallasjoner og flere kortfilmer. I 2007 vant hun spellemannsprisen for beste album I åpen klasse og i fjor høst ble hun tildelt Radka Toneffs minnepris, for å nevne noe.
Hukkelberg er en av våre mest særegne og vitale artister. Musikken er vanskelig å kategorisere. Hennes særegne sound kommer til stor del av utstrakt bruk av utradisjonelle instrumenter. Blant disse er kjøkkenredskaper, stein og sykkelhjul. Hukkelberg var tidlig ute med å bruke opptak av utenommusikalske lyder i musikken sin, såkalte found sounds, som for eksempel togdører, regnværet ute, flaggstang og bestikk. Hennes uvanlige arrangementer bidrar til et eklektisk og annerledes lyduttrykk.