Ragnar Olsen

Ragnar Olsen tildeles Edvardprisen for Querini – en opera på Røst

Ragnar-Olsen-m (Oslo, 12.  september 2013) Visekunstner og tekstforfatter Ragnar Olsen er tildelt TONOs Edvardpris 2013 i kategorien «Tekst til musikk».  – Overveldende, oppsummerer prisvinneren.

Edvardprisen, oppkalt etter Edvard Grieg, er en pris TONO tildeler opphavsmenn og -kvinner for fremragende musikkverk av høy kunstnerisk kvalitet. Prisen består av et stipend på 50 000 kroner, et unikt trofé av Bruno Oldani og et diplom.  Ragnar Olsen får prisen for «Querini – en opera på Røst», et samarbeidsverk med komponist Henning Sommero. –  Man kan alltids drømme og fantasere om å motta en av prisene i musikkbransjen, men jeg hadde aldri drømt om Edvardprisen. Det var en total overraskelse. Jeg føler at Edvardprisen henger veldig høyt, og det er ganske overveldende å få den, sier Ragnar Olsen. Han har vært TONO-medlem siden 1977, og har i dag mer enn 300 verk registrert hos organisasjonen. BoknakaranNB: Ragnar Olsens band Boknakaran og Julie skal på turné 8.–19. oktober. Folk sørpå bør bruke sjansen til å høre prisvinneren og vennene hans da.

Edvardjuryens begrunnelse:

Ragnar Olsen er en tekstforfatter med enkelhetens nådegave. Han tror på kraften i et hellig, alminnelig språk. Han tror på musikken i hverdagsspråket, og han vet å hente den ut. Historien han forteller i ”Querini” er ikke bare fantastisk og utrolig, men også sann. Et italiensk handelsskip forliste virkelig utenfor Røst i Lofoten i 1421. De overlevende ble virkelig tatt hånd om av lokalbefolkningen i månedsvis før de kunne reise hjem igjen. Pietro Querini fra Venezia skrev virkelig en bok om opplevelsen, utgitt og oversatt til flere språk. Nesten ikke til å tro. Eller til å fortelle på en troverdig måte, spesielt ikke gjennom en libretto, på plettfrie rim. Det må en Ragnar Olsen til. At han også er musiker og låtskriver gjør at han har kompetanse fra begge sider på hvordan tekst og musikk kan spille sammen. Historien blir musikalsk, muntlig og levende. Prisvinneren har lang fartstid i skrivekunst, han er produktiv og han er kresen. Han har også nylig skrevet den sterke librettoen til Heksehammeren, en opera om heksebrenning i Finnmark. Han har skrevet for Hålogaland Teater, han skriver de fineste sangtekster og er en betydelig gjendikter, blant annet av Jaques Brel og Bertolt Brecht.

Juryens medlemmer

EDVARD-juryen har i 2013 bestått av juryleder Ingrid Kindem (NOPA – Norsk forening for komponister og tekstforfattere), Kari Bremnes (NOPA), Arvid Wam Solvang (NOPA), Nils Henrik Asheim (NKF – Norsk Komponistforening), Lars Petter Hagen (NKF) og Jan Stefan Bengtsson (Norsk Musikkforleggerforening) Den formelle overrekkelsen av prisen ble foretatt av Edvardprisens jurymedlem Kari Bremnes under premieren til «Jeppe» på Hålogaland Teater 11. september, et verk hvor Olsen har skrevet tekstene i samarbeid med Ketil Høegh .

Om Edvardprisen:

Edvardprisen, oppkalt etter Edvard Grieg, er en pris TONO tildeler opphavsmenn og -kvinner for fremragende musikkverk. Prisen gis til opphavspersoner som har skapt musikkverk og tekster til musikk av høy kunstnerisk kvalitet. Med prisen ønsker TONO å øke oppmerksomheten rundt norske komponister og tekstforfattere og øke folks forståelse og kjennskap til nyskrevet norsk musikk. Prisvinnerens musikk eller tekst må være urfremført eller utgitt foregående år. Det legges også vekt på opphavspersonens øvrige produksjon.

Om TONO:

TONO er et non-profit samvirkeforetak, stiftet i 1928, som eies og styres av sine medlemmer: Komponister, låtskrivere, tekstforfattere og musikkforlag.  TONO forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge og innkasserer vederlag for offentlig fremføring av dem. TONO representerer i dag ca. 23 000 norske komponister, tekstforfattere og musikkforlag. Gjennom gjensidige representasjonsavtaler med tilsvarende selskaper i andre land forvalter TONO i praksis hele verdensrepertoaret.  Som non-profit foretak overføres TONOs resultat videre til rettighetshaverne i  fremførte verker. TONO legger dermed til rette for bruk av musikk i samfunnet, samtidig som TONOs medlemmer gis et grunnlag for å kunne skape stadig nye musikkverk.