CD-omslag

Ingvild Koksvik : Nattåpent (CD)

Noe av det jeg setter mest pris på når det gjelder oppgaven med å skrive omtaler for Norsk Viseforum er at man aldri på forhånd vet hva man skal skrive om. Dette gjør denne oppgaven både interessant, givende og ikke så rent lite spennende.

Trond Skarsten

CD-omslagDenne gangen er intet unntak med Ingvild Koksviks debutalbum «Nattåpent». Her har Ingvild Koksvik og Lars Jacob Rudjord satt musikk til lyrikk hentet fra Rolf Jacobsens siste diktsamling «Nattåpent».

Med seg på denne utgivelsen har hun Lars Jakob Rudjord (tangenter), Nils Økland (fiolin og hardingfele), Sigrun Eng (cello) og Andreas Mjøs (tangenter). Produksjonen ved Jan Erik Kongshaug og Andreas Mjøs i Rainbow Studio hvorav sistnevnte også har vært produsent.

Ingvild Koksvik debuterer her med sitt første soloalbum, men hun har tidligere medvirket på «A light Exists in Spring» med kvartetten Amherst og «Orvilsk» i duo med Lars Jacob Rudjord. Hun har også en mastergrad i musikkvitenskap ved Universitet i Oslo. Men før jeg kaster meg ut i selve omtalen så må vi også tillate oss å bruke noen få setninger på Rolf Jacobsen.

Rolf Jacobsen (1907-1994) regnes som en av Norges største lyrikere hvor forholdet mellom teknikk og natur er et bærende element i hans forfatterskap – sagt på en annen måte kan en vel hevde at undringen over det nye (modernismen), estetikken, kreftene og mulighetene i framskrittet var en drivende kraft. Diktsamlingen «Nattåpent» var hans siste diktsamling utgitt 1985 og deretter er han vel mest kjent som skaperen av begrepet «Anderledeslandet» fra EU-kampen. Gleden synes mest på overflaten, men det er helt klare undertoner som vitner om at lyrikken hans har dypere partier og uro for hva som ligger foran oss… Platen begynner med «Bare Tynne Nåler» – en vàr, nesten sakral produksjon. Ingvild Koksviks klokkeklare vokal kommer vel til sin rett i et enkelt arrangement som kler denne korte og vare teksten ypperlig. Ingvild Koksvik (pressefoto) Foto: Andreas Ulvo

«I Berg» klarer å fange Rolf Jacobsens lyrikk med et tilnærmet dansende arrangement, ikke så ulikt en elv som finner sin vei nedover lien. Men en kan også ane klare dramatiske trekk fremhevet av klaver arrangementet – hva som ligger gjemt i lyrikerens «torv og mæle» kan vi bare undres over.

I «Broens Skjønnhet» møter vi teknikk og natur sterkt fremhevet av Rolf Jacobsens egen stemme. Igjen møter vi Ingvild Koksviks klare vokal men selve arrangementet er mere dramatisk noe som er med på å fremheve teksten som da også løses opp mot slutten for å være mere i pakt med diktets innhold. «Tett bak din fot» blir en reise i ettertenksomhet hvor bruken av hardingfele kopler Jacobsens lyrikk til den norske folkesjelen. I «Kjente jeg deg?» starter melodien med en klaverintro som åpner for et undrende og melodiøst arrangement som fremhever en viss uropreget tekst. Platens siste melodi «Ildfluene» ble faktisk den melodien som jeg satte størst pris på – her opplever jeg en sterkere sammenheng med tekst og melodi.

Alt i alt en solid debut som i hovedsak preges av komponistens tonale signatur – produksjonen er behagelig, nærmest forutsigbar vil nok enkelte mene, men meget godt arrangert og produsert. Musikerne kjenner vi fra før, og vi vet at disse leverer «hel vare».

Untitled #2Personlig kunne jeg godt tenkt meg en noe større spredning i det tonale uttrykket – men uansett vil denne produksjonen ganske så sikkert finne sitt publikum og bli verdsatt i den pågående turnéen. Dette en 5’er hos meg – når kommer oppfølgeren?

CD: Ingvild Koksvik – “Nattåpent” Fyrlyd Records 2013