Hele verden er MUSIKK!

Caroline Waters: Hele verden er musikk!

Hele verden er MUSIKK!

Caroline Waters har gått fra et musikalsk uttrykk med piano, stort band og trøkk til det lille, nakne formatet med kun stemme og gitar. Nå satser hun for fullt på hjemmemarkedet.

Ida Svanes Ziener

Caroline var i gang med sin femte utgivelse, plata Being Totally Alive da hun fikk smerter i nakke og armer. Hun klarte å gjennomføre releasekonserten, men så var det stopp… lenge.

– Jeg skjønte etter hvert at jeg bare måtte gi kroppen tid til å hvile, forteller hun.

CD-omslag

Pianoet har alltid vært Carolines instrument, helt siden hun hørte faren Per Asplin spille. Han var pianist, skuespiller og sanger, og står bl.a. bak julemusikalen Putti Plutti Pott. Som barn hadde Caroline store roller i flere av farens oppsetninger, og de to var et radarpar i mange år.

Nå var altså Caroline i den situasjonen at hun ikke kunne spille piano. Men fremdeles var trangen til å skape stor, og hun fant ut at hun kunne spille gitar mer uanstrengt enn piano. Det resulterte i en soloinnspilling av hennes mest etterspurte livesanger, av låtskrivere som Suzanne Vega, Joni Mitchell og Leonard Cohen, i tillegg til egenskrevet materiale. Tittelen på plata ble Exposed, og er å finne i norske CD-butikker nå.

– Det er første gang jeg har gitt ut noe som er så nakent, sier Caroline. –  Jeg har gått fra 30-manns orkester til å være bare meg. Det gjør det i hvert fall lettere å dra på turné!

Og etter selv å ha hørt Caroline på releasekonserten hun nylig hadde på Cosmopolite, kan jeg bekrefte at hun har en helt spesiell evne til å formidle, og at hun oppnår en veldig nærhet til publikum når det bare er henne og gitaren. Men hun har også funnet tilbake til pianoet, og har derfor valgt å norgeslansere Being Totally Alive samtidig. Låtene på denne plata er pianobasert, og Caroline har fått med seg flere dyktige amerikanske musikere. På konserter i Norge har hun med cellisten Aage Kvalbein, og den vakre celloklangen understreker hennes ekspressive og følsomme uttrykk.

Konsertbilde
Caroline Waters og Aage Kvalbein i strålende samspill.

Caroline har stort sett holdt på med skriving, teater og musikk hele livet. I tillegg har hun undervist. Men hun innrømmer at det ikke er et spesielt lønnsomt yrke, i hvert fall ikke hvis man tenker i penger. –Jeg må bare stole på at pengene kommer når det trengs. Jeg har vært freelance bestandig, og har fått det til å gå rundt. Men noen ganger er det på hengende håret!

På hengende håret er også tittelen på Carolines musikal som hun er i gang med å skrive. Den er basert på hennes livshistorie, i likhet med boka hun også holder på med. Man kan lure på hvor hun henter kreativiteten og idéene fra.

– Jeg har et overflødighetshorn som må tømmes, sier hun. – Det at jeg har vokst opp med å øve og skrive, gjør at jeg i dag ikke behøver å anstrenge meg for å produsere nytt materiale. Utfordringen ligger heller i å vite hva jeg skal fokusere på.

At hun har en dramatisk og ganske utrolig livshistorie, gjør også at hun har mye å fortelle. 18 år gammel var hun involvert i en sykkelulykke som medførte knust ben, hjerneskade og hukommelsestap. Dette medførte store konsekvenser for Carolines liv.

– Jeg mistet evnen til å handle ut fra intellektet og måtte lære å være menneske ved å stole på intuisjon og følelser. Det var da jeg skjønte at det var musikken jeg skulle holde på med. I perioden da jeg ikke visste hvem jeg var, strømmet det låter gjennom meg, forteller hun. Og røper samtidig at disse låtene ikke er utgitt enda, men at det skjer når hun er klar for det.

Etter ulykken, og etter å ha mistet sin beste venninne Stefanie i det som beskrives som en uløst forsvinningssak, endte hun opp på Grove School of Music i Los Angeles der hun studerte låtskriving og komposisjon.

–Utdanningen var veldig nyttig. Jeg trenger struktur for å håndtere all energien, sier hun. Fire år senere startet hun eget plateselskap med det passende navnet Redhead Records, og hennes første utgivelse, Compassion, var tilegnet den forsvunne venninnen.

Artistbilde
Caroline har alltid hentet inspirasjon fra jazzmusikken, her holder hun minikonsert på caféen «Bare Jazz» i Oslo. Foto: Ida Svanes Ziener.

I dag er Caroline en etablert artist i USA. Hun har ved flere tilfeller representert Norge i offisielle sammenhenger som kongebesøk og OL-arrangementer. Hun spiller stadig konserter «over there», men nå har hun altså valgt å satse mer på hjemme-markedet.

–Nå vil jeg satse her. Jeg elsker Norge, og føler at jeg har mye å tilby, sier hun. – Det er veldig rart å komme inn på det norske musikkmarkedet i dag, det er annerledes enn da jeg var yngre. For å oppdatere meg, tok jeg nylig et kurs i hvordan det norske platemarkedet fungerer, forteller Caroline som gjør all markedsføring selv.

– Det er viktig å få nok betalt, man må ha riktig markedsføring og samarbeidspartnere. Jeg jobber strategisk for å bygge opp nettverk på de stedene jeg har lyst til spille.

Caroline definerer musikken sin som en krysning av musikal, vise og jazz. Hun mener at visesangen fortsatt står veldig sterkt i Norge, og er mer levedyktig enn andre sjangere.

– Men, sier hun, det handler mest om at musikken kommer fra et ærlig utgangspunkt og treffer deg i hjerterota. Da spiller ikke stilart noen rolle. – Det er fantastisk med låtene som overlever og blir sunget i dag, slik som Summertime. Det var jo i sin tid en vuggesang.

Selv har Caroline vært innom både hip-hop, opera, blues og ikke minst jazz.

– Jeg har alltid spilt jazz, men jeg liker å lage musikk på et forståelig nivå for den gemene hop. Melodi og struktur skal være så enkel at folk oppfatter budskapet.

Fordi musikken har vært så viktig i hennes eget liv, er Caroline spesielt opptatt av å formidle musikkens kraft videre. Hun er interessert i den måten musikken påvirker kroppen på, og holder kurs i stemmefrigjøring. Stemmen da forstått som en indre energi som trenger utløp.

– Jeg har hatt fantastiske lærere, og flere av dem har vært opptatt av dette med energi, sier hun.

Caroline har også satt seg inn i kvantefysikk, og forteller at flere kvantefysikere mener at vi er musikk.

– Våre rudimentære bestanddeler består av strenger som vibrerer. Vi er på en måte laget av et stort orkester. Vi kommuniserer med hverandre energisk. For meg er hele verden musikk! Sier hun entusiastisk, samtidig litt bekymret for at jeg skal tro hun er smågal. Men etter å ha hørt Carolines livshistorie, låter, og ikke minst stemme, vil jeg påstå at hun har funnet fram til noe fundamentalt i sammenhengen mellom mennesket og musikken. Og som hun sier:

–  Jeg vet at musikk kan skape en bedre verden!


Om Caroline Waters:

Norsk skuespiller, sanger, filmkomponist, plateartist og forfatter.

Født 22. april 1966 i Oslo.

Datter av skuespilleren og sangeren Per Asplin.

Driver eget plateselskap: Redhead Records

Aktuell med albumene Exposed og Being Totally Alive.

Les mer om Caroline på http://www.carolinewaters.com/

(Artikkelen er hentet fra Viser.no 8, juni 2010. Publisert på nett: 2. juni 2010)