Tove Bøygard: Blåe Drag

Tove Bøygard – for mange mest kjent som en artist innenfor blågrass-, folkerock- og vise-country sjangeren – tar med sin nye plate «Blåe Drag» et steg videre inn i det som jeg vil kategorisere som litt mørk vise-blues på Hallingdialekt. Men går heller ikke denne gangen på akkord med sin nådeløst ærlige og oppriktige engasjement overfor de som ikke har vært like heldige her i livet, hun deler sine erfaringer og tanker rundhåndet ut. Tvers i gjennom solid musikalsk håndverk til sterke,  personlige  tekster. Anbefales på det varmeste!

Tove Bøygard omslagTrond Skarsten

Tove Bøygard vet godt hva hun snakker om gjennom sine tekster. Det er nettopp derfor at et økende antall lyttere finner henne vel verdt å lytte til. Hun har mye på hjertet som vi alle har godt av å få en god dose av både når det gjelder egne valg, økt menneskekunnskap og ikke minst nødvendigheten av å dele i stedet for å bygge mentale eller fysiske murer for å beskytte oss mot det vi ikke skjønner eller er redde for.

Hun er utdannet sosionom og har siden 1992 jobbet innen rusomsorgen. Det er min oppfatning at denne gangen går hun også dypere i sine egne opplevelser, noe som gir platen nerve og nærhet. Generelt sett er denne platen en god del «mørkere» i det melodiske uttrykket og arrangementene enn tidligere utgivelser, men fremdeles med sin musikalske bakgrunn og idoler vel til stede og ivaretatt.

Gjennom platens 13 melodier vil man finne alt fra den rendyrkede tradisjonelle vise som i Tre via americana på Halling som i Sjå i Nåde, til forførende vise- og vise-rock  til Vise-blues på Hallingdialekt. Kan ikke huske å ha sett denne betegnelsen nevnt før, men Tove Bøygard med musikere har i så fall til fulle fortjent å være banebrytende med sangene Den som ikkje søv og ikke minst Treng Deg som tar dette et steg videre inn i bluesrocken i åpningssekvensen.

11 av låtene på platen er signert Tove Bøygard selv og de to siste er egne oversatte versjoner av Thåstrøms FanFanFan og Mary Gauhtiers Mercy Now.

På denne platen møter vi en rekke skjebner som spenner fra dette ti-årets største utfordring både materielt og mentalt – flyktningestrømmen. Via tapt kjærlighet, brutte forhold, smerten ved tidligere valg, nødvendigheten av å skjønne at vi alle er medmennesker med stort sett de samme behov og ønsker for et verdig liv og ikke minst at vi alle trenger noen i hverdagen.

Personlige favoritter er Melea som setter pekefingeren på at det ikke skulle være enklere å akseptere Marie som står i suppekø ved starten av forrige århundre enn Claudia som kommer fra Romfolket og sitter med koppen sin i dagens Oslo. Samt Alle Desse Dagan som jeg synes tar et godt tak i deg og rister lytteren…

På platen i tillegg til artisten selv på vokal og akustisk gitar har hun med seg:

Freddy Holm på strenger og som også har produsert platen
Eivind Kløverød på trommer og perkusjon
Jørun Bøgeberg på bass
Finn Tore Tokle – bass på 3 låter

Tove Bøygard og bandet reiser ut på releaseturné (Drammen, Oslo, Halden, Kongsberg og Ål) om et par måneder, og det kan anbefales å få med seg en av disse konsertene.

5 tonerSolid håndverk i alle ledd som sagt og meget sterke, personlige tekster – en mere klokkeklar og sterk 5’er skal en lete lenge etter!

Tove Bøygard – Blåe Drag
Lucky B Records 2016
NOLBR1601

 

Publisert: 22. des 2016.

 

Filed under: Artikler, CD-anmeldelser, Musikkpolitiet Tagged with: . - permalink.