Svenske flatfeleslåtter som storpolskaer er veldig flott å lytte til når man virkelig hører noen som kan spille. Portugisisk fado er også noe av det flotteste jeg hører. På albumet Sol av bandet Stockholm Lisboa Project har jeg funnet en spennende smeltedigel.

Stockholm Lisboa Project: Sol

Svenske flatfeleslåtter som storpolskaer er veldig flott å lytte til når man virkelig hører noen som kan spille. Portugisisk fado er også noe av det flotteste jeg hører. På albumet Sol av et band som kaller seg Stockholm Lisboa Project har jeg funnet en spennende smeltedigel for kryssningspunktet mellom disse. Kort sagt et fascinerende cross-over-prosjekt hvor svenske polskor møter portugisisk fado.

Per Jakob Skaanes

Besetningen består av fire erfarne musikere. Simon Stålspets spiller Nordisk mandola, Sérgio Crisóstomo spiller fiolin, Luis Peixoto spiller portugisisk mandolin og bouzouki mens Liana synger. Samtlige har 15-20 års fartstid bak seg som musikere på heltid og musikkutgivelser på egenhånd i tillegg til med denne besetningen. Liana har blant annet i årene 2000 til 2005 innehatt rollen som Amalia i en suksessfull musikal om den legendariske fado-sangerinnen Amalia Rodrigues.

Saudade

er et begrep som ikke uten videre lar seg oversette til nordiske språk. Saudade kan bety en sinnstilstand, en følelses-stemning, men ikke en hvilken som helst tilstand. Den finnes i sårheten i tonene til en fiolinist, i det drømmende blikket til en musiker som er i ferd med å trylle ut sine mest uttrykksfulle toner på sitt instrument, i den bivrende understrengen på hardingfela eller i den såre røst til en fadista. Ofte kan saudade beskrives som en lengsel etter noe uoppnåelig, en tørst etter en kjærlighet som er langt utenfor ens rekkevidde. I svensk tradisjonsmusikk og i portugisisk fado opplever man saudade, og det er den sterkeste forbindelsen mellom polskor og fado.

Mange arrangerer folke- eller tradisjonsmusikk i samme gata som dette, og det er spennende å lytte til hvordan slåtter og melodier fargelegges av ornamenter fra ulike lands tradisjoner. Ale Möller og Gunnar stubseid spilte inn setesdalsslåtter med mandola og hardingfele,, mange band bruker irsk bouzouki og Stockholm Lisboa Project tilfører blant annet enkelte portugisiske trekk. Slik utvikler musikken seg videre og det er til stor glede å nyte dette. Selv om jeg ikke liker å referere til sider hvor hver og en kan klikke seg inn og redigere etter eget forgodtbefinnende, er det et fint utgangspunkt for videre søk å titte på Wikipedia om fado. En annen side som virker svært informativ, heter Fado.com. Her finner dere mye spennende om fado. Kanskje disse to bøkene kan være av interesse; A history of the portuguese fadoeller Fado Portuguese – songs from the soul of Portugal.

Sol

Låtmateriale på albumet Sol spenner fra svenske polskor til portugisisk fado. Flere av låtene er arrangert med sterkt innslag av crossover-inspirasjon og har mange fellestrekk med måten ulike grupper arrangerer skandinavisk folkemusikk når de innlemmer forskjellige strengeinstrumenter i tillegg til de “strengt” betraktet tradisjonelle/autentiske. Her tenker jeg på mandola, bouzouki og gitarer. Dette har Stockholm Lisboa Project gjort på en elegant måte. Det er flettet inn ornamentikk som assosieres til fado i polskaene og det låter flott. Samspillet mellom fela, den nordiske mandolaen og den portugisiske mandolinen er veldig fasinerende. Tidvis spiller de unisont, tidvis spiller de tostemt og legger på mye artig ornamentikk. De har også krydret enkelte av arrangementene med effektfulle motstemmer.

De spiller en virtuos versjon av Griffenfelt Schottis, vi kjenner den også som Griffenfeldt Reinlender som nok kan betraktes som en variant over Gammel Reinlender, et kreativt overskudd som det virkelig spruter av. Særlig på ulike stemmer og rytmiske finurligheter er denne spennende å lytte til. Den er en knalltøff reinlender i utgangspunktet, og i hendene på Stockholm Lisboa Project får man utnyttet dens fulle potensiale og den løftes ytterligere noen hakk. Et annet av høydepunktene for min del, er spor 11 Rua do Capelão. Samspillet mellom fiolinen og stemmen til Liana er sjelfull, lyrisk og stemningsmettet. Hvordan de bygger opp neste spor Vlra dos Nolvos, er og imponerende. De bygger opp virtuose melodilinjer med andre- og tredjestemmer på mandolin og fiolin, til slutt henger mandolaen seg på. Elegant ornamentert. Lytt også til Antonios vals signert Simon Stålspets og Liana. Særlig de lette partiene med pizzicatoene på fiolinen sammen med mandolin og mandola er det lille ekstra, men vokalen til Liana er balsam i ørene.

Platen kjennetegnes at rikholdig variasjon innenfor sjangrene. Her finner vi alt fra det nesten for virtuose til den nedstemte vare og såre. Musikerne er teknisk svært dyktige og arrangerer melodiene slik at man får frem en god progresjon gjennom hele låta. Jeg håper vi får oppleve disse musikerne på norske festivaler fremover. Stockholm Lisboa Project har hjemmeside og Myspaceside. Her kan du lytte til musikken, se klipp fra konserter og bestille CDen. Viser.no har også omtalt bandets oppfølger-CD Diagonal.

Stockholm Lisboa Project: Sol
Distribueres av Nomis musik.

Publisert: 19. feb 2010.