Einar Jerpseth: Nesten stor …og litt konge

CD-logo

Etter lang tids hard jobbing med slit og møye, har musikeren og låtskriveren Einar Jerpseth ferdigstilt sitt debutalbum. Han har laget en fin plate med slentrende tekster om hverdagslige temaer og jazz-bluesinspirerte melodier. Et langt og strevsomt arbeid kan omsider krones med seier!

Per Jakob Skaanes
CD-omslag

Einar Jerpseth snakkesynger med en røff stemme noe i retning av Kåre Virud eller Øystein Wingaard Wolf. Det kler tekstene fint.

Einar Jerpset er en musiker og låtskriver fra Oslo. Han har begått samtlige tekster og melodier på albumet, og arrangementene er utarbeidet sammen med studiomusikerne. Jerpseth snakkesynger seg gjennom albumet med en røff stemme noe i retning av Kåre Virud med Norsk utflukt eller en “mer” kontrollert utgave av  Øystein Wingaard Wolf. Dette kler tekstene fint.

Jerpseth skriver tekster om livets ulike tilskikkelser, å våge å være slem gutt, våkne opp hos en kompis etter en fin aften på byen, lykken med å kle seg selv som liten, alternativt, følge barn til barnehagen selv om det kan by på visse utfordringer. CDen avsluttes med den romantiske balladen Wien – fin tekst og nydelig pianospill.

Jerpseth sammenfatter selv på myspace-siden sin at han skriver om sider ved Hvermannsens liv, de ulike rollene man har, som vi alle kan kjenne oss igjen i. Det har han lykkes med. Det har blitt fine skråblikk på livet. På mange av tekstene beskrives hendelsene og fenomenene ganske direkte gjennom jeg-stemmen enkelt og likefrem. I andre tekster som Ringen ingen så beveger Jerpseth seg over i det mer almenne og kunstneriske, vil jeg si. Her tar Jerpseth et steg tilbake og lar teksten bli mer indirekte i skildringen.

Musikken og arrangementene

Einar Jerpseth har laget flotte melodier og tekster. Det hele er ikledd jazz- og bluesinspirerte melodier og akkompagnement som ligger i skjæringspunktet mellom akustisk og elektrisk, lett riffbasert innimellom. Noen er seige blueslåter, andre mer slendtrende jazz og noen rolige ballader. På Ringen ingen så har Jerpseth laget er fint pentaton-tema som  spillers av pizzicato på fele og gitar samtidig. Veldig flott.

Sangene er forankret om en bærende melodi og at de skal kunne fremføres alene med gitar. Richard Gjems spiller munnspill som ligger i bakgrunnen og danner et flott blues-komp, likeså Øyvind Rausets bidrag på fele. Begge kolorerer musikken elegant og lager et driv og sug i fremføringene.

På gitar har Jerpseth fått med seg Tommy Hauseth. På Cello finner vi Ranghild Wesenberg, på tangenter Knut Hillersøy. Bass spilles av Gisle Anderssen, perkusjon av Antonio Torner mens  Hege Helene Bålsrød korer og Pål Lereim tar seg av ekstraarbeid på tangenter, gitar og perkusjon. Det var hele besetningen. De gjør en god jobb og bidrar til at dette har blitt en knalltøff plate!

Alt i alt har Jerpseth laget et album som holder høy kvalitet, både musikalsk og tekstmessig. Det var definitivt verdt slitet. Jeg må gratulere Einar Jerpseth med en flott CD!

Einar Jerpseth: Nesten stor …og litt konge
Kan bestilles fra konge@nestenstor.no eller en av Narvesenkioskene på Bøler (T-banestasjonen eller eller senteret).
Einar Jerpseth har egen artistside og Myspace-side.

Publisert: 4. jan 2010.

Filed under: CD-anmeldelser Tagged with: . - permalink.

Skriv en kommentar